DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

intern og ekstern kommunikation

Indgangens potentialer

Hvis vi skal arbejde med kommunikation som entreprenørskabskompetence, kan vi både se på kommunikation som en etisk og en teknisk størrelse. Vi kan skærpe vores opmærksomhed på måder at kommunikere på ved at spørge: Hvordan forholder jeg mig til mine medmennesker? Hvordan bidrager jeg til fællesskabet gennem min kommunikation?. Samtidig giver disse opmærksomhedspunkter os mulighed for at forholde os til kommunikationskrav fra omverdenen på nye måder, så vi kan agere så professionelt som muligt.

Emner man kan undervise i


Udvalgte filosofiske emner

    Kommunikation som etik og moral  - hvordan forholder jeg mig til mine medmennesker?
    Dyder som afsæt for kommunikation – kan dyder hjælpe os på vej?
    Kommunikation og magt – muligheder og problematikker
    Protreptik  - at tage afsæt i vores basisværdier, når vi kommunikerer

Ansøgningsteknikker og projektbeskrivelser

    Skriftsprog overfor talesprog
    At kende sit projekt og kende sin modtager
    Branchekendskab – hvem har pengene?
    Ekstern kommunikation overfor intern kommunikation

Dokumentations- og refleksionsformer

    Portfolio-formater – facetter af skriftlighed
    Skriftlig dokumentation af et kunstnerisk forløb
    Skriftlige metodeovervejelser
    Skriftlig refleksion

Denne indgang vil egne sig til

    Gennemgående workshops i løbet af uddannelsen
    Fællesforløbet
    Præproduktioner
    SPA-forløb (Studerendes selvvalgte projektarbejde)
    Afgangsprojekter

Primær litteratur til undervisning

Alenkær, R’ (2005), Narrativ team-refleksion, Bogforlaget Frydenlund
Kirkeby, Fogh, O. (2008), Protreptik – filosofisk coaching i ledelse, Forlaget Samfundslitteratur
Pearce, W. B. (2007), Kommunikation og skabelsen af sociale verdener, Dansk Psykologisk Forlag
Schnoor, M. (2009), Narrativ organisationsudvikling –at forme fælles mening og handling, Dansk Psykologisk Forlag.
Sjöström, K. (2008), Reflection, Lore and Acting – The practitioner’s approach, in The Artist as a Researcher, Nordic Theatre Studies, vol. 20, Association of Nordic Theatre Scholars
Kristensen, Sønderlund, F. (2008) Hvilke perspektiver rummer portfolio som arbejds- og eksamensform i gymnasieskolen og på universitetet? In: ’Bevidsthed om læring i uddannelserne: Progression, portfolio og entrepreneurship’, Aarhus Universitet

Øvrig litteratur til inspiration

Buber, M. (2004), Jeg og du, Hans Reitzels Forlag
Dysthe, O. (1997), Det flerstemmige klasserum – skrivning og samtale for at lære, Forlaget Klim
Kirkeby, Fogh O. (2001), Organisationsfilosofi, Forlaget Samfundslitteratur
Foucault, M. (2001), Talens Forfatning, Hans Reitzels Forlag
Jarvis, P. (2009),  Praktiker-forskeren – udvikling af teori fra praksis, Alinea
King, S. (2010), On Writing – A memoir of the craft, Scribner
Schön, D. A. (2001), Den reflekterende praktiker – hvordan professionelle tænker, når de arbejder, Klim

Links til inspiration

Til emnet Skriftlig dokumentation af et kunstnerisk forløb kan du bl.a. hente inspiration fra diverse KUV-projekter rundt omkring på de kunstneriske skoler. Se bl.a.:

Back to top