intern og ekstern kommunikation
Indgangens potentialer
Hvis vi skal arbejde med kommunikation som entreprenørskabskompetence, kan vi både se på kommunikation som en etisk og en teknisk størrelse. Vi kan skærpe vores opmærksomhed på måder at kommunikere på ved at spørge: Hvordan forholder jeg mig til mine medmennesker? Hvordan bidrager jeg til fællesskabet gennem min kommunikation?. Samtidig giver disse opmærksomhedspunkter os mulighed for at forholde os til kommunikationskrav fra omverdenen på nye måder, så vi kan agere så professionelt som muligt.
Emner man kan undervise i
Udvalgte filosofiske emner
Kommunikation som etik og moral - hvordan forholder jeg mig til mine medmennesker?
Dyder som afsæt for kommunikation – kan dyder hjælpe os på vej?
Kommunikation og magt – muligheder og problematikker
Protreptik - at tage afsæt i vores basisværdier, når vi kommunikerer
Ansøgningsteknikker og projektbeskrivelser
Skriftsprog overfor talesprog
At kende sit projekt og kende sin modtager
Branchekendskab – hvem har pengene?
Ekstern kommunikation overfor intern kommunikation
Dokumentations- og refleksionsformer
Portfolio-formater – facetter af skriftlighed
Skriftlig dokumentation af et kunstnerisk forløb
Skriftlige metodeovervejelser
Skriftlig refleksion
Denne indgang vil egne sig til
Gennemgående workshops i løbet af uddannelsen
Fællesforløbet
Præproduktioner
SPA-forløb (Studerendes selvvalgte projektarbejde)
Afgangsprojekter
Primær litteratur til undervisning
Alenkær, R’ (2005), Narrativ team-refleksion, Bogforlaget Frydenlund
Kirkeby, Fogh, O. (2008), Protreptik – filosofisk coaching i ledelse, Forlaget Samfundslitteratur
Pearce, W. B. (2007), Kommunikation og skabelsen af sociale verdener, Dansk Psykologisk Forlag
Schnoor, M. (2009), Narrativ organisationsudvikling –at forme fælles mening og handling, Dansk Psykologisk Forlag.
Sjöström, K. (2008), Reflection, Lore and Acting – The practitioner’s approach, in The Artist as a Researcher, Nordic Theatre Studies, vol. 20, Association of Nordic Theatre Scholars
Kristensen, Sønderlund, F. (2008) Hvilke perspektiver rummer portfolio som arbejds- og eksamensform i gymnasieskolen og på universitetet? In: ’Bevidsthed om læring i uddannelserne: Progression, portfolio og entrepreneurship’, Aarhus Universitet
Øvrig litteratur til inspiration
Buber, M. (2004), Jeg og du, Hans Reitzels Forlag
Dysthe, O. (1997), Det flerstemmige klasserum – skrivning og samtale for at lære, Forlaget Klim
Kirkeby, Fogh O. (2001), Organisationsfilosofi, Forlaget Samfundslitteratur
Foucault, M. (2001), Talens Forfatning, Hans Reitzels Forlag
Jarvis, P. (2009), Praktiker-forskeren – udvikling af teori fra praksis, Alinea
King, S. (2010), On Writing – A memoir of the craft, Scribner
Schön, D. A. (2001), Den reflekterende praktiker – hvordan professionelle tænker, når de arbejder, Klim
Links til inspiration
- Diverse publikationer til inspiration
- Hjælp til at navigere i fonde, puljer og sponsorer og finde, hvor man kan søge støtte til projekter
- Kommunikationsblog med masser af god og brugbar inspiration om kommunikationsdiscipliner
Til emnet Skriftlig dokumentation af et kunstnerisk forløb kan du bl.a. hente inspiration fra diverse KUV-projekter rundt omkring på de kunstneriske skoler. Se bl.a.: