DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Indgangens potentialer

At være foretagsom handler bl.a. om at omsætte tanker til forandrende handlinger, der har værdi for os selv og andre. Hvordan kan vi arbejde med værdibegrebet i en scenekunstnerisk sammenhæng? Værdiskabelse kan tænkes både kulturelt, etisk, økonomisk og socialt – men hvad ligger der af muligheder for at forholde os mere direkte til værdibegreber i vores kunstneriske processer? Hvad skaber det af nye kunstneriske processer og produkter, hvis vi spørger til, hvordan vi kan skabe værdi for andre med det vi laver?

Emner, man kan undervise i

Crowdsourcing

  • Crowdfunding  - nye måder at skabe kapital på
  • Co-creation – nye måder at samskabe på
  • Digitalisering og værdiskabelse

Innovation og iværksætteri

  • Salg og synlighed – at ville verden noget
  • Storytelling – fortællingens kraft og formidlingspotentialer
  • Medborgerskab og scenekunst – teatret som andet end institutioner
  • Nye relationer til publikum og omverdenen
  • Målgrupper (primære/sekundære, partnere/publikum).

Denne indgang vil egne sig til

  • KUA- forløb (studerendes kunstneriske udviklingsarbejde)
  • Tværkunstneriske/tværinstitutionelle projekter
  • Specifikke entreprenørskabsforløb op til og under en produktion

Links til undervisning

Innovation

  • Iværksætter, innovatør og underviser Nadja Kalnæs’ hjemmeside
  • Gode og inspirerende innovations-cases og videoer fra studerende på bl.a. KU og CBS
  • Praktiske redskaber og metoder til at arbejde med social innovation
  • Business-redskaber for kreative
  • Funding-platform for kreative projekter

Crowdfunding, crowdsourcing & co-creation

  • Crowdsourcing-inspireret site, hvor man kan dele en udfordring og sammen med andre finde en løsning
  • Crowd investment-platform
  • Innovationsværktøjer og mødesteder
  • Eksempel på crowdfunding hos Teatret Gruppe 38
  • Crowdsourcing hos Teatret Svalegangen, marts 2014
  • Facts og videoklip om crowdfunding
  • International crowdfunding-site
  • Dansk crowdfunding-site

Yderligere inspiration

  • Global Stories producerer researchbaseret scenekunst og udforsker socio-politiske realiteter
  • Borgerscenen på Aarhus Teater, der har borgerne i Østjylland på scenen.
  • Artikel om kreativitetens rollen i samfundet i dag
  • International, online, Open Access and peer-reviewed site for kunstnerisk forskning
  • Scenekunstnerisk forskning og udvikling
  • Webmagasin for aktuel billedkunst
  • Forslag til promoveringsværktøjer
  • Værksted for professionel scenekunst
  • Udsendelse om kunstnerisk og kulturel entreprenørskab
  • Kunstneriske projekter for unge med forskellige kulturelle og sociale baggrunde
  • Nyudnævnte kreative mennesker fra mange områder og sektorer
  • Artikel om begrebet co-creation
Back to top