DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

tværkunstnerisk samarbejde

Indgangens potentialer

Tværkunstnerisk arbejde har den særlig indbyggede mulighed, at ens fag kan blive sat i spil på nye måder. Tværkunstnerisk arbejde er ikke-hierarkisk og ”herredømmefrit” i sit udgangspunkt. Det tværkunstneriske arbejde skaber mulighed for at arbejde med den ’flydende’ fagidentitet og ’den udvidede identitet’ hos både studerende og undervisere. Dette beror på tanken om, at vi har mange strenge at spille på, hvis vi får mulighederne for at spille sammen med andre.

Emner, der kan undervises i

Tværkunstneriske metoder

  • At udvikle et fælles sprog
  • Antropologiske tilgange til tværkunstnerisk arbejde
  • Kreativitet, læring og horisontal tænkning
  • Tværkunstneriske, multidisciplinære og interdisciplinære processer

Udvalgt teoretisk tankegods

  • Udvalgt sociologisk teori
  • Refleksionsteori, herunder nye spørgsmålstyper
  • Identitetsforskning og sprog
  • Metaforteorier

Denne indgang vil egne sig til

  • Fællesforløbet
  • Tværkunstneriske og tværinstitutionelle forløb
  • KUA-forløb – både forberedende og undervejs (studerendes kunstneriske udviklingsarbejde)
  • Særlige entreprenørskabsforløb

Primær litteratur til undervisning

Giddens, A. (2004), Modernitet og selvidentitet – Selvet og samfundet under senmoderniteten, Hans Reitzels Forlag
Hornstrup, C. mfl. (2005), Systemisk ledelse – den refleksive praktiker, Dansk Psykologisk Forlag
Illeris, K. (2006), Læring, Roskilde Universitetsforlag
Lakoff, G. og Johnson, M. (2005), Hverdagens metaforer, Hans Reitzels Forlag
Luhmann, N. (2000), Sociale systemer, Hans Reitzels Forlag
Schön, D. A. (2001), Den reflekterende praktiker – hvordan professionelle tænker når de arbejder, Klim
Wenger, E. (2004), Praksisfællesskaber – læring, mening og identitet, Hans Reitzels Forlag

Øvrig litteratur til inspiration

Lakoff, G. og Johnson, M. (1999), Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and its challenge to Western Thought, Basic Books
Lave, J. og Wenger E. (2003), Situeret læring og andre tekster, Hans Reitzels Forlag
Mezirow, J. (2000), Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring, in ’Tekster om læring’ af Illeris, K., Samfundslitteratur
Vygotsky, L.S. (1982), Tænkning og sprog, Hans Reitzels Forlag

Yderligere inspiration

Back to top