reflekterende samtaler som metode til idékvalificering
Indgangens potentialer
Reflekterende samtaler er iscenesatte samtaler, der skaber rammer for refleksion og dialog. Reflekterende samtaler bidrager til, at man får øje på sine egne og andres tænkning og sprog. Metoden er undersøgende, udforskende og nysgerrig i sin form, og i samtalerne kan vi bl.a. øve os i lytte og stille nye typer af spørgsmål. At bruge reflekterende samtaler til at kvalificere sine ideer kræver mod til at være i dialog på nye måder, overholde spilleregler for samtalen og se, hvad det giver.
Emner, man kan undervise i
Systemiske teorier
Autopoiesis – det selvrefererende menneskesystem
Multiverser – flere virkelighedsforståelser i spil
Cirkulære spørgsmålstyper – muligheder for nye svar
Narrativ teori og praksis
Narrative landskaber i organisationer
Udvikling af foretrukne fortællinger
Lytning og at være i dialog
Anerkendende og refleksive metoder
At få øje på dit eget og andres sprog gennem refleksion
Refleksion som metode og kompetence
Protreptik som reflekterende samtaleform
Denne indgang vil egne sig til
Undervisning i reflekterende samtaler bør være løbende indhold igennem hele uddannelsen for alle skolens studerende. De reflekterende samtaler ses her som en overordnet metode og et anvendeligt værktøj i alle former for kunstneriske, entreprenørielle og ledelsesmæssige processer.
Der kan undervises i emnerne for større grupper, øvelserne egner sig bedst til mindre grupper, men det er muligt at lave f.eks. reflekterende team-øvelser og protreptiske samtaler som masterclasses.
Primær litteratur til brug i undervisningen
Gergen, K. (2005), Social konstruktion – ind i samtalen, Dansk Psykologisk Forlag
Hornstrup C. m.fl., (2005), Systemisk ledelse – Den refleksive praktiker, Dansk Psykologisk Forlag
Kirkeby, O.F. (2008), Protreptik – filosofisk coaching i ledelse, Samfundslitteratur
Schnoor, M. (2009), Narrativ organisationsudvikling – at forme fælles mening og handling, Dansk Psykologisk Forlag
Stelter, R. (2002), Coaching – læring og udvikling, Dansk Psykologisk Forlag
Øvrig litteratur til inspiration
Bruner, J. (2009), At fortælle historier, Forlaget Alinea
Cooperrider, D. & Srivastva, S. (1987), Appreciative Inquiry in organizational life. Research in Organizational Change and Development, Vol.1. JAI Press Inc
Lang, P. (2001), Circular Questioning and Coordinated Management of Meaning Theory, Human Systems.
Maturana, H.R. og Varela, J. F., (1980), Autopoiesis and cognition – The realization of the Living, Riedel
Stahlschmidt, A. og Knoop Christensen, P. (2014), Spørgeteknik, Akademisk Forlag Business
White, M. (2008), Kort over narrative landskaber, Hans Reitzels Forlag