DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

reflekterende samtaler som metode til idékvalificering

Indgangens potentialer

Reflekterende samtaler er iscenesatte samtaler, der skaber rammer for refleksion og dialog. Reflekterende samtaler bidrager til, at man får øje på sine egne og andres tænkning og sprog. Metoden er undersøgende, udforskende og nysgerrig i sin form, og i samtalerne kan vi bl.a. øve os i lytte og stille nye typer af spørgsmål. At bruge reflekterende samtaler til at kvalificere sine ideer kræver mod til at være i dialog på nye måder, overholde spilleregler for samtalen og se, hvad det giver.

Emner, man kan undervise i


Systemiske teorier

    Autopoiesis – det selvrefererende menneskesystem
    Multiverser – flere virkelighedsforståelser i spil
    Cirkulære spørgsmålstyper – muligheder for nye svar

Narrativ teori og praksis

    Narrative landskaber i organisationer
    Udvikling af foretrukne fortællinger
    Lytning og at være i dialog

Anerkendende og refleksive metoder

    At få øje på dit eget og andres sprog gennem refleksion
    Refleksion som metode og kompetence
    Protreptik som reflekterende samtaleform

Denne indgang vil egne sig til

Undervisning i reflekterende samtaler bør være løbende indhold igennem hele uddannelsen for alle skolens studerende. De reflekterende samtaler ses her som en overordnet metode og et anvendeligt værktøj i alle former for kunstneriske, entreprenørielle og ledelsesmæssige processer.

Der kan undervises i emnerne for større grupper, øvelserne egner sig bedst til mindre grupper, men det er muligt at lave f.eks. reflekterende team-øvelser og protreptiske samtaler som masterclasses.

    Primær litteratur til brug i undervisningen

    Gergen, K. (2005), Social konstruktion – ind i samtalen, Dansk Psykologisk Forlag
    Hornstrup C. m.fl., (2005), Systemisk ledelse – Den refleksive praktiker, Dansk Psykologisk Forlag
    Kirkeby, O.F. (2008), Protreptik – filosofisk coaching i ledelse, Samfundslitteratur
    Schnoor, M. (2009), Narrativ organisationsudvikling – at forme fælles mening og handling, Dansk Psykologisk Forlag
    Stelter, R. (2002), Coaching – læring og udvikling, Dansk Psykologisk Forlag

    Øvrig litteratur til inspiration

    Bruner, J. (2009), At fortælle historier, Forlaget Alinea
    Cooperrider, D. & Srivastva, S. (1987), Appreciative Inquiry in organizational life. Research in Organizational Change and Development, Vol.1. JAI Press Inc
    Lang, P. (2001), Circular Questioning and Coordinated Management of Meaning Theory, Human Systems.
    Maturana, H.R. og Varela, J. F., (1980), Autopoiesis and cognition – The realization of the Living, Riedel
    Stahlschmidt, A. og Knoop Christensen, P. (2014), Spørgeteknik, Akademisk Forlag Business
    White, M. (2008), Kort over narrative landskaber, Hans Reitzels Forlag

    Links til inspiration

    Back to top