tværkunstnerisk samarbejde
Indgangens potentialer
Tværkunstnerisk arbejde har den særlig indbyggede mulighed, at ens fag kan blive sat i spil på nye måder. Tværkunstnerisk arbejde er ikke-hierarkisk og ”herredømmefrit” i sit udgangspunkt. Det tværkunstneriske arbejde skaber mulighed for at arbejde med den ’flydende’ fagidentitet og ’den udvidede identitet’ hos både studerende og undervisere. Dette beror på tanken om, at vi har mange strenge at spille på, hvis vi får mulighederne for at spille sammen med andre.
Emner, der kan undervises i
Tværkunstneriske metoder
- At udvikle et fælles sprog
- Antropologiske tilgange til tværkunstnerisk arbejde
- Kreativitet, læring og horisontal tænkning
- Tværkunstneriske, multidisciplinære og interdisciplinære processer
Udvalgt teoretisk tankegods
- Udvalgt sociologisk teori
- Refleksionsteori, herunder nye spørgsmålstyper
- Identitetsforskning og sprog
- Metaforteorier
Denne indgang vil egne sig til
- Fællesforløbet
- Tværkunstneriske og tværinstitutionelle forløb
- KUA-forløb – både forberedende og undervejs (studerendes kunstneriske udviklingsarbejde)
- Særlige entreprenørskabsforløb
Primær litteratur til undervisning
Giddens, A. (2004), Modernitet og selvidentitet – Selvet og samfundet under senmoderniteten, Hans Reitzels Forlag
Hornstrup, C. mfl. (2005), Systemisk ledelse – den refleksive praktiker, Dansk Psykologisk Forlag
Illeris, K. (2006), Læring, Roskilde Universitetsforlag
Lakoff, G. og Johnson, M. (2005), Hverdagens metaforer, Hans Reitzels Forlag
Luhmann, N. (2000), Sociale systemer, Hans Reitzels Forlag
Schön, D. A. (2001), Den reflekterende praktiker – hvordan professionelle tænker når de arbejder, Klim
Wenger, E. (2004), Praksisfællesskaber – læring, mening og identitet, Hans Reitzels Forlag
Øvrig litteratur til inspiration
Lakoff, G. og Johnson, M. (1999), Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and its challenge to Western Thought, Basic Books
Lave, J. og Wenger E. (2003), Situeret læring og andre tekster, Hans Reitzels Forlag
Mezirow, J. (2000), Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring, in ’Tekster om læring’ af Illeris, K., Samfundslitteratur
Vygotsky, L.S. (1982), Tænkning og sprog, Hans Reitzels Forlag