at arbejde med sit personlige kompetencehjul
Indgangens potentialer
Hvordan kan man arbejde struktureret med sine kompetencer? Hvad giver det at arbejde bevidst med nogle kompetenceområder frem for nogle andre i perioder? En mulighed er at udvikle og arbejde med et personligt kompetencehjul som et redskab i vores kunstneriske og entreprenørielle udvikling. Kompetencehjulet er både et internt værktøj til os selv og et samtaleværktøj, som kan bruges i dialog med andre (vores kompetente fagfæller).
Emner, man kan undervise i
Tredjegenerations coaching
- Coaching som samtaleværktøj for professionelle studerende
- Udvikling af kompetente fagfællesskaber studerende imellem
Kompetenceteorier
- Hvad vil det sige at have kompetencer?
- Kompetencestræk – hvordan kan jeg arbejde bevidst med det?
Udvalgte læringsteorier
- Hvad vil det sige at lære?
- Drivkraft i læring – ansvar og muligheder for at præge gode læringsmiljøer
- Hvad vil det sige at udvikle læringsmiljøer?
Denne indgang vil egne sig til
Kompetencehjulet kan med fordel introduceres tidligt i uddannelsen, så det kan udvikle sig og formes parallelt med de studerendes kunstneriske og entreprenørielle udvikling. Kompetencehjulet kan bruges både i kunstneriske processer, entreprenørskabsprocesser, i produktionsforløb og til evalueringer som redskab for egen læring og som afsæt for samtale/fælles refleksion.
Primær litteratur til undervisning
Cooperrider. D. L. m.fl.(2011), Håndbog i anerkendende udforskning, Dansk Psykologisk Forlag
Bager, Blenker mfl. (2010), Entreprenørskabsundervisning – proces, refleksion og handling, Aarhus Entrepreneurship Center
Illeris, K. (2012), Kompetence – hvad, hvorfor, hvordan, Forlaget Samfundslitteratur
Stelter, R. (2012), 3. generations coaching – en guide til narrativ-samskabende teori og praksis, Dansk Psykologisk Forlag
Øvrig litteratur til inspiration
Gørtz, K. og Prehn, A. (2008), Coaching i perspektiv – en grundbog, Hans Reitzels Forlag
Illeris, K. (2006), Læring, Roskilde Universitetsforlag
Stelter, R. (2002), Coaching – læring og udvikling, Dansk Psykologisk Forlag
Wenger, E. (2004), Praksisfællesskaber – læring, mening og identitet, Hans Reitzels Forlag