Marion Reuter
Baggrund
Marion Reuter er skuespiller, instruktør og underviser. Hun er uddannet skuespiller fra UdK (Universität der Künste, Berlin) og var i mange år fastansat skuespiller på tyske teatre: Bühnen Köln, TAT Frankfurt, Theater Basel, Theater Bremen - såvel som på danske teatre: CampX og Ålborg Teater, Teater Katapult og BaggårdTeatret. Siden sin uddannelse har hun været aktiv i sin egen kunstneriske praksis, som er påvirket og præget af instruktører og samarbejdspartnere fra en 30 års international erfaring. Bl.a med Tom Stromberg, Laura Luise Schulz, Christoph Marthaler, Anna Viebrock, Elke Lang, Jossi Wieler, Hans Günther Heyme, Christoph Schlingensief, Ursula Andkjær Olsen m.fl.
I 2020 udkom hendes kunstneriske forskningsprojekt på researchcatalogue.net: THE CAROUSEL CONCEPT: A PRACTICE OF LIFE IN PERFORMING ARTS by Marion Reuter med støtte fra Kulturministeriet. Karrusel Konzeptet er kernen i hendes undervisning, som bygger på moderne principper inden for improvisation og devising, som hjælper den studerende til at opdage og skabe sig selv som en mangfoldig spiller i kunstneriske samarbejdsprocesser.
Marion Reuter er interesseret i at få indsigt i studerendes arbejdsmetoder og motivere dem til at frisætte deres potentiale i en rejse mod noget ukendt, drevet af et ønske om at udtrykke sig selv. Dette arbejde foregår i en undervisningsproces, der svinger mellem praksis og refleksion og skaber en mere nuanceret forståelse af forholdet mellem præsentation/ Non-Acting, og repræsentation/ Acting inden for scenekunst.
Sideløbende med DDSKS, underviser Marion Reuter på Forfatterskolen København, Den Danske Filmskole, University of the Arts Helsinki (FI), Zurich University of the Arts (CH), KHIO, Oslo (N) og Rytmisk Musikkonservatorium.
læs mere
viden fra faglig praksis
- 2022 – Hilsen- Farvel over Glasmenageriet.
DDSKS med førsteårsstuderende fra skuespil København - 2022 – Sorg og Politik. Antigone Projekt med Ursulas Andkjær Olsen og Christiane Mossin.
Forfatterskolen, København - 2021 – Projekt Pelleas og Melisande. Fragmenter.
DDSKS med tredjeårsstuderende fra skuespil Odense - 2020 – Satser fra Othello, Shakespeare.
DDSKS med andetårsstuderende fra skuespil København - 2020 – 7 Mennesker (en variation over tekster af Roland Schimmelpfennigs Den Arabiske Nat)
DDSKS med tredjeårsstuderende fra skuespil Odense - 2013 – Det lugter lidt af lykke (K.H.Høgsbro) Med Christine Gjerulff.
Aalborg Teater/Teater Grob - 2009 – I Knuds fodspor. Devisingprojekt om Knud Rasmussen.
Musicperformance med ”Little Red Suitcase” Elena Setien og Johanna Borchert.
teater i Danmark (udvalg)
- 2022 – Audiomove Vadehavet.
Teater Katapult. Instr. Daniel Wedel - 2021 – INSIDEREN (Anna Skov Jensen): Anne Brorhilke.
Teater Katapult. Instr. Johan Sarauw - 2021 – Mod Strømmen (Jannie Schjødt Kold): Ellen Fuglede - tysk version.
BaggårdTeatret. Instr. Jakob Engmann - 2020 – Ponytailmonologerne (Ida Marie Hede): Miracle Mary.
Akt1 Radiodrama.Instr. Niels Erling - 2018 – Romeo og Julie (Shakespeare): Lady Capulet.
Aalborg Teater. Instr. Hans Henriksen - 2017 – Underkastelse (Michel Houellebecq): Francoise.
Aalborg Teater. Instr. Johannes Holmen Dahl - 2017 – GummiT (Ole Lund Kirkegaard): Heksen.
Aalborg Teater. Instr. Minna Johannesson - 2016 – Hamlet (Shakespeare): Gertrud.
Aalborg Teater. Instr. Hans Henriksen - 2016 – Variationer af ”Sweet Bird Of Youth”(T. Williams): Princess Kosmonopolis.
DDSKS. Instr. Petra Adlerberth-Wik - 2008 – “Shopping” The Travels of a T-Shirt in the Global Economy (Pietra Rivoli).
CampX-Aveny-Copenhagen. Instr. Ditte Maria Bjerg
Teater i Tyskland (udvalg)
- 1993 – Helena (Euripides): Theonoe
Theater der Stadt Bremen (DE) I: Hans Günther Heyme - 1992 – Stella (Goethe): Stella
Theater der Stadt Bremen (DE) I: Inge Andersen - 1991 – Die Zeit und das Zimmer (Botho Strauß: Die Ungeduldige)
Theater Basel (CH). I: Hans Hollmann - 1990 - Man spielt nicht mit der Liebe (Alfred de Musset): Camille
Theater Basel (CH). I: Elke Lang - 1989 – Romeo og Julie (Shakespeare): Julie
Theater Basel (CH). I: Robin Telfer - 1988 – They shoot horses, don`t they? (Horace McCoy): Bess
Theater Basel (CH). I: Jossi Wieler - 1988 – Projekt om Krystalnatten (Marthaler/Carp): Gertrud Kolmar
Theater Basel (CH). I: Christoph Marthaler - 1987 – Die Möwe (Anton Chekhov) Nina Zarechnaya
TAT Frankfurt (DE). I: Elke Lang - 1987 – Farlige Forbindelser (P.D. de Laclos/ Jo Straeten): Cecile
TAT Frankfurt (DE) I: Elke Lang - 1986 – Tartuffe (Moliere): Mariane
Bühnen Köln (DE) I: Sigfried Bühr - 1985 - Ein Monat auf dem Lande (Turgenev) Vera
Bühnen Köln (DE) I: Horst Siede
film/tv (udvalg)
- 2023 - Flora Danica (Malthe Kalbakk Elgaard): Charlotte
Ane Vennize Andersen, DDF - 2023 - Den Udvalgte (Louis Francisco Charles Vernal): Mater
Carl Osbæk Adelkilde, DDF - 2022 – Sygeplejersken (Kasper Barfoed): Marina
SAM productions/Netflix. I: Kasper Barfoed - 2021- Hvidstengruppen De Efterladte (Torval Lervad): Lilly
Regner Grasten Filmproduktion A/S. I: Anne-Grethe Bjarup Riis - 2021 – ArtyFarty sæson2 (Zissel Astrid Kjertum-Mohr, Anders Christiansen): Skuespiller
Wingman Media Aps til DR 2 - Øvrige produktioner (1974 - 2006)
- 2020 – The Carousel Concept: A practice of life in performing arts.
Funded by the Danish Ministry of Culture - 2022 – The Art of Interpretation.
Det Jyske Musikkonservatoriet med Henrik Knarborg Larsen, Søren Rastogi, Lasse Laursen. (Konsulent, igangværende) - 2021 – Stemmens nuancer og ekstremer i det dramatiske rum.
DDSKS København - 2015 – Teatralitet i skrift og rum.
Tværfagligt samarbejde mellem Forfatterskolen og DDSKS (dramatisk skrivekunst) - 2014 – Aspekter og Variationer.
DDSKS København - 2014 – Den fysiske Skuespiller.
DDSKS København - 2013 – Den tredje Vej.
DDSKS København