TEATRALITET I SKRIFT OG RUM
KUV-samarbejde mellem Forfatterskolen og dramatisk skrivekunst
Det kunstneriske udviklingsprojekt er kulminationen af et længere samarbejde, hvor Forfatterskolen og Dramatikeruddannelsen har gennemført intensive workshopforløb for at arbejde med forfattere og dramatikeres skriftpraksis på tværs af kunstneriske forskelle. Projektets fokus har været en tværæstetisk undersøgelse af teatralitet i skrift og rum.
De intensive skriveværksteder blev efterfulgt af et scenisk undersøgelsesforløb, hvor tekstfragmenter mødte krop, stemme og rum. Hensigten har været at skabe et refleksionsrum for kritiske eksperimenter, som kan åbne for nye mulige læse- og iscenesættelsesstrategier. På seminaret præsenterer projektgruppen deres arbejde og refleksioner.
Projektet var støttet af Kulturministeriets pulje til kunstnerisk udviklingsvirksomhed med 250.000 kr. i 2015.
PROJEKTDELTAGERE
Marion Reuter, skuespiller og iscenesætter
Mia Lipschitz, instruktør
Karin Gille, scenograf
Laura Luise Schultz, lektor og refleksionspartner
Jeppe Brixvold, rektor for Forfatterskolen
Sandra Theresa Buch, uddannelsesansvarlig for dramatisk skrivekunst
Asta Olivia Nordenhof, underviser ved Forfatterskolen
Projektet er udviklet af Mads Thygesen, rektor for Den Danske Scenekunstskole og Pablo Llambìas tidligere rektor for Forfatterskolen
Desuden bidrager husdramatiker ved Aarhus Teater og forfatter Peter-Clement Woetmann, og lektor ved dramaturgi ved Aarhus Universitet Janek Szatkowski, fungerer som kritisk refleksionspartner.
Projektgruppen arbejdede desuden sammen med den engelsk-tyske instruktør, dramatiker og oversætter Marc von Henning, der bl.a. har oversat og produceret stykker af Heiner Müller og Bertolt Brecht samt har stor erfaring med samplinger og nye tekstformater.
I 2011 iværksatte Forfatterskolen og Dramatikeruddannelsen en række tværæstetiske seminarer og workshops for uddannelsernes undervisere og studerende. Dette samarbejde, der har været produktivt for udveksling og udvikling af uddannelsernes særlige læsestrategier og pædagogiske udviklingsstrategier, har blotlagt en række faglige, metodiske og ideologiske forskelligheder, som kalder på en mere udfoldet analyse. Det gælder i særdeleshed for udviklingen og forståelsen af tekstformer, hvori skriftligheden kalder på ukonventionelle iscenesættelsesstrategier, dvs. strategier som ikke orienterer sig efter begreber som situation, handling og karakter, men derimod vægter den rumlige, musikalske og kropslige intensitet.
På dansk grund findes der ingen scenekunstuddannelse, der arbejder med disse forhold i en tilstrækkeligt systematisk form. En konsekvens heraf er, at mange af de iscenesættelser som tager udgangspunkt i moderne romaner og lyrik lider under en manglende forståelse af teksterne æstetiske kompleksitet. Det er projektets hovedmål at gennemføre en tværæstetisk undersøgelse, der dels bevæger sig i forlængelse af udviklingen af det ”postdramatisk teater” (jf. Hans-Thies Lehmanns Postdramatisches Theater fra 1999) og dels i forlængelse af den eksperimenterende tekstpraksis hos europæiske dramatikere som Martin Crimp, Elfriede Jelinek og Christian Lollike.