DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

IMPOSSIBLE ADAPTATIONS

Foto: Rune David Grue

Sceneinstruktør og linjeansvarlig for uddannelsen i sceneinstruktion på DDSKS, Rune David Grue, undersøger disciplinen adaption fra en lang række vinkler og med et særligt fokus på at omdanne tilsyneladende "umuligt" materiale til scenekunst. Projektet er forankret i hans egen kunstneriske praksis og erfaring med at adaptere forskellige slags materialer til scenen og hans specifikke interesse for materiale, der ikke let egner sig til scenen - såsom filosofiske værker, faglitteratur, lange og komplekse romaner eller poesi.

Målet med projektet er at kortlægge forskellige måder at gribe adaption an på, at få en dybere forståelse af potentialerne i samspillet med det umulige materiale og at udvikle nye adaptionsmetoder. I dette pilotprojekt fokuserer Grue på at kortlægge eksisterende adaptionsmetoder - egne såvel som andres - gennem research, interviews og fælles refleksion. Han undersøger også forskellige udgangspunkter i adaptionsprocessen gennem samarbejde med andre kunstnere, der arbejder med det samme "umulige" materiale, men med forskellige vinkler og tilgange. Projektet afsluttes med en workshop med samarbejdspartnere og performere, hvor de forskellige tilgange til materialet afprøves i praksis, og hvor der reflekteres over den indsamlede viden og udvikles rammer for et fremtidigt kunstnerisk forskningsprojekt i fuld skala.

HVidt vand

I forbindelse med KUV-projektet har Rune David Grue undersøgt, hvordan Herman Melvilles monstrøse kæmpeværk MOBY DICK ville kunne omsættes til scenen. Sammen med samarbejdspartnerne Karen-Maria Bille, Ditlev Brinth og Charlotte Munksø har han afprøvet tre forskellige udgangspunkter for en bearbejdelse – et tekstligt, et konceptuelt og et kropsligt – for på denne måde at trænge ind i værket fra forskellige vinkler og samtidig undersøge, hvad de forskellige tilgange betyder i en bearbejdelsesproces.

Refleksioner, samtaler med samarbejdspartnere, workshops på gulvet med skuespillere og feedback fra publikum til en visning er undervejs blevet dokumenteret via lydoptagelser. Disse optagelser er her klippet sammen til en lydmontage – HVIDT VAND – som på 45 minutter skildrer undersøgelsesprocessen, med alt hvad den rummer af tvivl, spørgsmål, åbenbaringer, frustrationer, samskabelsesglæde og fysisk-sansede erfaringer.

I lydmontagen medvirker Karen-Maria Bille, Ditlev Brinth, Charlotte Munksø, Aske Hass Thorsen, Tryggvi Sæberg Björnsson, Adam Schmidt, Mathias Skov Rahbek, Anders Budde, Rune David Grue selv – samt studerende fra Den Danske Scenekunstskole.

45:58

PROJEKTejer

Rune David Grue

PROJEKTPERIODE

Marts 2023 - september 2023

Back to top