DEN TREDJE VEJ - IMPROVISATIONENS DIMENSION I SCENEKUNSTEN
En undersøgelse af forholdet mellem ånd og krop - tekst og krop i det improvisatoriske møde mellem skuespil og moderne dans (PUV, 2013) Skuespiller Marion Reuter.
DEN TREDJE VEJ
IMPROVISATIONENS DIMENSION I SCENEKUNSTEN
Projektet er opstået i relation til spørgsmålet: Hvad er forholdet mellem faglig identitet og improvisation i feltet dans og skuespil? Der bliver tale om en kunstnerisk undersøgelse, hvor jeg beskæftiger mig med feltet improvisation mellem dans og skuespil og dets forskellige fænomener, med forhold og samspil, der påvirker hinanden og har indflydelse på hinanden i den pædagogiske udviklingsproces.
Danserne har en abstrakt og fysisk præget tilgang til improvisation. Skuespillerne har en konkret og psykologisk præget tilgang til improvisation. De to grupper angriber de sceniske opgaver på forskellige måder. Undersøgelsen vil betyde, at de kommer til at gentænke deres måde at angribe ting på, og det vil skabe en ny kommunikationsform. Grupperne vil blive konfronteret med forhindringer, når de arbejder sammen med nogen, som ikke kommunikere i deres eget sprog.
Når den anden reagerer i et sprog, som ikke giver særlig meget mening for én selv, opstår der et ekko, og så kommer der noget ud, som man ikke kender: En spejling, en lyd eller en bevægelse, som skaber en sammenhæng. I det øjeblik begynder den tredje vej i mellemrummet mellem skuespil og dans. I det øjeblik sker der en udvikling af de fælles symboler og sprog. Man bliver bevidst om sin egen faglighed, om alt det, man kan og ser som en selvfølge. Vi bruger opdagelsen af denne faglig identitetsfælde som metode. Vi øver os i at slukke den.
Som 10-årig begyndte Marion Reuter at medvirke i film. Da hun fyldte 19 år, blev hun optaget på skuespiluddannelsen på Universität der Künste Berlin. Hun har i en årrække været ansat som skuespiller på forskellige store tyske teatre: Bühnen der stadt Köln, TAT Frankfurt, Theater Basel, Theater Bremen. Efter Marion Reuter flyttede til Danmark, har hun arbejdet som performer og meddramatiker på Camp X Aveny København.
Siden 2005 har Marion Reuter været tilknyttet til Statens Scenekunstskole og undervist på Kunstakademiets Billedkunstskole, Den Danske Filmskole, Rytmisk Musikkonservatorium, KHIO Oslo og har sideløbende med arbejdet som underviser, performer og instruktør.
Vigtige samarbejdspartner og instruktører i løbet af karrieren: Christoph Marthaler, Jossi Wieler, Elke Lang, Barbara Frey, Christoph Schlingensief, Carl Hegemann og Barbara Burckhardt.
FAGLIGE FOKUSPUNKTER
Improvisation. Interaktion. Den fysiske handlingers metode. Mellemrum mellem fiktion og virkelighed.
Marion Reuter ser teater som livets praksis – en kunstart, der gør samfundets individer til sit emne. Hendes foretrukne undervisningsrum er et eksperimentelt laboratorium, hvor underviser og studerende afprøver og undersøger menneskelige adfærdssituationer og muligheder. Et improvisatorisk rum som er præget af leg og forsøg, hvor de studerende vinder erfaringer med både klassiske og moderne metoder, der tilsammen styrker samarbejdsevnen i den kollektive kunst.
Målet er at skabe en skuespillerpersonlighed, som kan bevæge sig legende mellem fiktion og virkelighed og dermed nå frem til en autenticitet, hvor ”som om”-spillet bliver oplevet realitet. I Marion Reuters undervisning fødes skuespillere, som kan overtage forfatterskab, ansvar og initiativ for deres virke. Den enkelte spiller bliver synlig ved at demonstrere, at hun/han også kan være en anden og have sig selv med i sin andenhed.