DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

VARIATIONER OG ASPEKTER

Projektet undersøgte de sceniske muligheder i en ”Recycling” proces af kompositionen ”Variations and Aspects on the Sarabande from Bachs 5th suite” for bratsch eller cello solo af Kim Helweg. Herved blev dette projekt direkte linket til det tidligere KUV-projekt ”Den musikalske komposition som en innovativ drivkraft for den scenisk skabende” (hvor Bachs original musik blev brugt), som en naturlig fortsættelse af dette projekts genstandsfeldt, der nu var blevet bredt ud over et større område inden for scenekunsten ved at inddrage skuespillet. 

Ved genbrug af kompositionens grafiske, syntaktiske og strukturelle fremtoning og ved omskrivning af kompositionen til et ikke-nodebaseret ”Choreomusical Score” genereredes en konceptuel og formmæssig skabelon, der kunne danne grundlag for mindre dramatekstlige forløb.

Samtidigt blev brugen af musikværkets egentlige lydlige fremtoning i interaktion med tekstlige forløb og koreografiske fraser gennem kompositoriske og improvisatoriske metamorfoser langsomt udviklet til et koreomusikalsk og tekstligt fællesprog. Et fællessprog baseret på konceptuel og strukturel enhed og ikke et melodramatisk narrativ.

Resultatet af undersøgelsen udmundede i flere audiovisuelle øvelser (video) tillige med færdigudarbejdede tekster samt synopser til brug for et større værk for en tværkunstnerisk besætning.

Projektet gav endvidere en tydelig dokumentation for den koreomusikalske tænknings muligheder i samarbejdsprojekter, der også rækker ud over scenekunstens traditionelle arbejdsområder. 

Instruktør og skuespiller: Marion Reuter
Ansvarlig for MAD, komponist og musiker: Kim Helweg
Dramatiker: Kirstine K. Høgsbro
Skuespillerstuderende fra Statens Scenekunstskole
Sparringspartner: Mads Thygesen
Gennemført efteråret 2014

Back to top