DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

skriftlige værktøjer som metode til idékvalificering

Indgangens potentialer

Skriftlige værktøjer kan bruges aktivt som en del af idekvalificeringsfasen, hvis man introducerer værktøjerne fra starten af en proces. Det kræver, at vi tænker væk fra notesbøgernes ’private’ karakter og hen imod logbøger, skriftlig refleksion, referater, nøgleord mv. som noget, vi deler med hinanden og viser frem i den idekvalificerende proces.

Emner, man kan undervise i

  • Skriftlig pitching som en vej til at kvalificere sine ideer
  • Anvendelse af logbøger som værktøj for kvalificering af ideer
  • Skriftlig refleksion, herunder skriftlige narrativer til deling
  • Metodisk registrering af ideer som en del af idekvalificeringsfasen
  • Nøgleord – at arbejde med ord, der sammenfatter det væsentlige i ens ideer.
  • Visuelle referater – inspiration og overblik på nye måder

Denne indgang vil egne sig til

  • KUA-forløb (studerendes kunstneriske udviklingsarbejde)
  • Større produktioner med mange aktører/fagligheder
  • Projekter med eksterne aktører/tværinstitutionelle projekter
  • Evalueringer, både produktionsevalueringer og årsevalueringer

Primær litteratur til undervisning

Andersen, Leth, H. (2008), Bevidsthed om læring i uddannelserne: Progression, portfolio og entrepreneurship, Aarhus Universitet
Boud. D. (2001), Using journal writing to enhance reflective practice, in English, L.M. & Gillen, M.A. (eds.) Promoting Journal Writing in Adult Education. New Directions in Adult and Continuing Education No. 90, San Francisco: Joessey‐Bass
Bruner, J. (1999), Mening i Handling, Forlaget Klim

Øvrig litteratur til inspiration

Bolton G. (2001), Reflective Practice - Writing and Professional development, SAGE Publication Ltd
Jørgensen, P. (2008), Refleksion – en vaneændring. Vaneændring via refleksion, in: Refleksion i Praksis, Skriftserie nr. 4.
Morrison, K. (2006), Developing reflective practice in higher education degree students through a learning journal, Studies in Higher Education

inspiration

Back to top