DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

kommunikation og ledelse

Indgangens potentialer

Kommunikation er både et stort komplekst felt og en banal, daglig handling. I takt med at velkendte hierarkier og strukturer er under ombygning, må vi forholde os mere aktivt til vores kommunikation og se den som en væsentlig del af de ledelsesprocesser, vi indgår i. At styrke kommunikative kompetencer kan stille os mere handlekraftigt i vores samarbejde. Vi kan ikke ikke-kommunikere! Men vi kan udvide vores repertoire inden for kommunikation!

Emner man kan undervise i


Den lærende organisation

    Teamtænkning – at arbejde bevidst med kommunikation i teams
    Mentale modeller – hvad lader jeg styre min kommunikation?
    Samtalen som begreb og handling – hvad vil det sige at SAM-tale?

Kommunikation og samarbejde

    Selvledende teams – udfordringer og problemstillinger i at lede sammen
    CMM og konflikthåndtering – kommunikation i konflikter
    Dialogisk kommunikation – hvad vil det sige at være i dialog?

Udvalgte ledelsesteorier

    Narrative teorier – historiefortællinger i processer og organisationer
    Systemiske begreber – at forstå ledelsesprocesser som systemer og mønstre
    Filosofisk ledelse – at forstå ledelse som en filosofisk praksis

Denne indgang vil egne sig til

    Fællesforløbet
    Præproduktioner
    Optakt til praktikforløb
    Større produktioner med flere ledelsesniveauer
    Optakt til SPA-forløb (Studerendes selvvalgte projektarbejde)

Primær litteratur til undervisning

Gergen, K. (2005), Social Konstruktion – ind i samtalen, Dansk Psykologisk Forlag
Helth, P. (2009), Lederskabelse – det personlige lederskab, Samfundslitteratur
Jordansen, B. og Herløv Petersen, M. (2008), Selvstyrende team – ledelse og organisation, Samfundslitteratur
Kirkeby, F. O., (2004), Det nye lederskab, Akademisk Forlag
Pearce, B. (2007), Kommunikation og skabelsen af sociale verdener, Dansk Psykologisk Forlag
Schnoor, M. (2009), Narrativ organisationsudvikling – at forme fælles mening og handling, Dansk Psykologisk Forlag
Senge, P. (1999), Den Femte Disciplin: Den lærende organisations teori og praksis, Klim

Øvrig litteratur til inspiration

Bruner, J. (1999), Mening i Handling, Forlaget Klim
Hornstrup, C. og Loehr-Petersen mfl. (2005), Systemisk ledelse –den refleksive praktiker, Dansk Psykologisk Forlag
Luhmann, N. (2000), Sociale systemer – grundrids til en almen teori, Hans Reitzels Forlag

Links til inspiration

Back to top