skriftlige værktøjer som metode til idékvalificering
Indgangens potentialer
Skriftlige værktøjer kan bruges aktivt som en del af idekvalificeringsfasen, hvis man introducerer værktøjerne fra starten af en proces. Det kræver, at vi tænker væk fra notesbøgernes ’private’ karakter og hen imod logbøger, skriftlig refleksion, referater, nøgleord mv. som noget, vi deler med hinanden og viser frem i den idekvalificerende proces.
Emner, man kan undervise i
- Skriftlig pitching som en vej til at kvalificere sine ideer
- Anvendelse af logbøger som værktøj for kvalificering af ideer
- Skriftlig refleksion, herunder skriftlige narrativer til deling
- Metodisk registrering af ideer som en del af idekvalificeringsfasen
- Nøgleord – at arbejde med ord, der sammenfatter det væsentlige i ens ideer.
- Visuelle referater – inspiration og overblik på nye måder
Denne indgang vil egne sig til
- KUA-forløb (studerendes kunstneriske udviklingsarbejde)
- Større produktioner med mange aktører/fagligheder
- Projekter med eksterne aktører/tværinstitutionelle projekter
- Evalueringer, både produktionsevalueringer og årsevalueringer
Primær litteratur til undervisning
Andersen, Leth, H. (2008), Bevidsthed om læring i uddannelserne: Progression, portfolio og entrepreneurship, Aarhus Universitet
Boud. D. (2001), Using journal writing to enhance reflective practice, in English, L.M. & Gillen, M.A. (eds.) Promoting Journal Writing in Adult Education. New Directions in Adult and Continuing Education No. 90, San Francisco: Joessey‐Bass
Bruner, J. (1999), Mening i Handling, Forlaget Klim
Øvrig litteratur til inspiration
Bolton G. (2001), Reflective Practice - Writing and Professional development, SAGE Publication Ltd
Jørgensen, P. (2008), Refleksion – en vaneændring. Vaneændring via refleksion, in: Refleksion i Praksis, Skriftserie nr. 4.
Morrison, K. (2006), Developing reflective practice in higher education degree students through a learning journal, Studies in Higher Education