DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Vidnesbyrdets dramaturgi

Vidnesbyrdets dramaturgi

Formålet med projektet Vidnesbyrdets dramaturgi var at skabe viden om og erfaringer med research og personinterview som metode for udviklingen af nye dramatiske teksttyper. Projektet bestod af tre korte udviklingsforløb designet til at undersøge, hvordan research og personinterviews kan omsættes til dramatiske tekster. Målet for disse projekter er at gennemføre en kunstnerisk undersøgelse af forholdet mellem repræsentation og autenticitet i dramatik baseret på vidnesbyrd.

Projektet belyste research- og interviewbaserede dramatik, hvor teatertekster skabes på baggrund af med virkelige menneskers beretninger og hvor vidnesbyrd anvendes som det bærende kunstneriske materiale.

Med den engelske dokumentariske dramatik, det såkaldte Verbatim Theatre, som indgangsvinkel vil seminaret via praksiserfaring og vidensdeling undersøge det særlige arbejde og den metodik, vidnesbyrddramatikeren betjener sig af, når ytringer taget fra det virkelige liv overføres til en kunstnerisk ramme. 

Projektet var støttet af Kulturministeriets pulje til kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Dramatikeruddannelsen modtog 350.000 kr. til et projekt om interview- og researchbaseret dramatik, hvor tre dramatikere får mulighed for at undersøge dokumentarformens betydning for moderne teater.

Projektdeltagere

Projektet blev ledt af dramatikeruddannelsens rektor (Mads Thygesen) og de tre dramatikere var Sandra Theresa Buch, Henrik Szklany og Christian Lollike.

Back to top