Vidnesbyrdets dramaturgi
Vidnesbyrdets dramaturgi
Formålet med projektet Vidnesbyrdets dramaturgi var at skabe viden om og erfaringer med research og personinterview som metode for udviklingen af nye dramatiske teksttyper. Projektet bestod af tre korte udviklingsforløb designet til at undersøge, hvordan research og personinterviews kan omsættes til dramatiske tekster. Målet for disse projekter er at gennemføre en kunstnerisk undersøgelse af forholdet mellem repræsentation og autenticitet i dramatik baseret på vidnesbyrd.
Projektet belyste research- og interviewbaserede dramatik, hvor teatertekster skabes på baggrund af med virkelige menneskers beretninger og hvor vidnesbyrd anvendes som det bærende kunstneriske materiale.
Med den engelske dokumentariske dramatik, det såkaldte Verbatim Theatre, som indgangsvinkel vil seminaret via praksiserfaring og vidensdeling undersøge det særlige arbejde og den metodik, vidnesbyrddramatikeren betjener sig af, når ytringer taget fra det virkelige liv overføres til en kunstnerisk ramme.
Projektet var støttet af Kulturministeriets pulje til kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Dramatikeruddannelsen modtog 350.000 kr. til et projekt om interview- og researchbaseret dramatik, hvor tre dramatikere får mulighed for at undersøge dokumentarformens betydning for moderne teater.
Projektdeltagere
Projektet blev ledt af dramatikeruddannelsens rektor (Mads Thygesen) og de tre dramatikere var Sandra Theresa Buch, Henrik Szklany og Christian Lollike.
Siden 2010 har Dramatikeruddannelsen gennemført en række pædagogiske og kunstneriske projekter, hvor uddannelsens studerende har udviklet dramatiske tekster på baggrund af forskellige research- og interviewmetoder. Forløbet har genereret en række eksperimenterende teaterforestillinger, som alle har haft til formål at arbejde med dokumentarisme, konkrete vidnesbyrd, samt at afprøve nye arbejdsmetoder i tæt samarbejde med det professionelle teatermiljø. Vi har blandt andet udviklet en række konkrete teaterforestillinger i samarbejde med vores primære samarbejdspartnere, f.eks. i Mungo Parks Gæstebud (Mungo Park Kolding, 2010), Nekrologer (Aarhus Teater, 2012) og Bygning 4-7-12 (Teatret Svalegangen, 2013).
Den researchmetode, der gennem de sidste ti år har været en central del af Dramatikeruddannelsens treårige studieforløb, er desuden blevet videreført og forfinet af tidligere studerende som f.eks. Andreas Garfield, Kristian Erhardsen, Anna Bro, Lærke Sanderhoff og Christian Lollike.
Dramatikeruddannelsens erfaringer med dette kunstneriske udviklingsarbejde viser imidlertid, at researcharbejdet rummer en dobbelt udfordring: For det første stiller den kunstneriske omgang med dokumentarisme og vidnesbyrd krav til dramatikerens viden om fagområder som journalistik og sociologi. For det andet munder research-arbejdet ofte ud i et tekstuelt materiale, der kalder på en eksperimenterende arbejdsmetode og en teateræstetik som bryder med den traditionelle dramatiske form. Intentionen med dette kunstneriske udviklingsprojekt er at give tre dramatikere mulighed for at udvikle en eksperimenterende dramatisk tekst baseret på dokumentarisk materiale i tæt samarbejde med instruktør, skuespillere og dramaturg.
Projektet tog udgangspunkt i researchmetoder udviklet af de britiske verbatim-dramatikere, Fin Kennedy, Alecky Blythe, Robin Soans og Karl James. Begrebet verbatim (eng. “mundret”) henviser til tekstens ophav og vægtningen af dens verbale kvaliteter i den endelige teaterforestilling. Dette kunstneriske udviklingsarbejde bygger på en dramaturgi, hvor vidnesbyrd optages, transskriberes eller indsamles fra offentlige arkiver. Vidnernes udsagn redigeres, komponeres og rekontekstualiseres i form af en dramatisk præsentation, hvor skuespillere fremfører tekstmontagen for publikum.
I løbet af projektet udvikler dramatikerne Sandra Theresa Buch, Henrik Szklany og Christian Lollike en kort teatertekst, der udelukkende baseres på vidnesbyrd og offentlige dokumenter. Udgangspunktet for projekterne var, at dramatikeren skal gennemføre en kortlægning af konkrete begivenheder og steder. Det gennemgående kunstneriske mål er at skabe ny kritisk og eksperimenterende dramatik, som tager aktivt del i samfundsdebatten ved at sætte fokus på aktuelle politiske begivenheder.
Mads Thygesen's main areas of research are modern dramaturgy and playwriting (i.e. Verbatim theater, devising, post dramatic theatre).