DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

FRA TEATERTEKNIK TIL SCENETEKNOLOGI

FRA TEATERTEKNIK TIL SCENETEKNOLOGI

Linjeansvarlig for Realisering (Scenekunstnerisk produktion) Morten Riis Sørensen undersøger i dette KUV-projekt den scenetekniske udvikling fra barokteatret til nu med fokus på den gensidige påvirkning mellem kunstneriske tendenser og tekniske muligheder set i historisk perspektiv.

Om projektet

Med sine 30 års erfaring som scenetekniker har Morten Riis Sørensen set de fleste bag- og sidescener på landets teatre. I samarbejde med teaterteoriker Mette Borg og scenemestre fra historiske teatre og moderne scener, fokuserer Morten Riis Sørensen på, hvordan sceneteknologisk udvikling og kunstneriske valg har været med til at udvikle og eliminere hinanden.

Et eksempel kan hentes fra barokteatret. Dengang havde teatret kun 7-9 dekorationer at veksle imellem, hvilket forårsagede, at alle dramatiske tekster var underlagt de samme lokaliteter og rækkefølge. Dramatikeren var prisgivet teatrets tekniske muligheder, og de tekniske begrænsninger havde direkte indflydelse på de kunstneriske valg og tekstmaterialet.
Nutidens sceneteknologi muliggør stort set alle lokaliteter og situationer, og den skabende scenekunstner er ikke underlagt pragmatiske dogmer - i dag skal dekorationen og sceneteknologien opfylde kunstnerens behov.

Med udgangspunkt i denne scenetekniske kortlægning undersøger projektet, hvilke nye teknologier der kan få betydning for fremtidens scenekunst.

Projektet løber fra marts 2017 - december 2017

Aktiviteter

Undersøgelsesvisning den 26. oktober 2017 - læs mere
Fremlæggelse den 16. januar 2018 - læs mere

Videopræsentation

2:19
Back to top