DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Dialogen med materialet

Underviser i scenografi Charlotte Østergaard undersøger i dette modningsprojekt måder, hvorpå kroppens fysikalitet kan bringes tydeligere i spil i designprocessen. 

Om projektet

Projektet tager afsæt i en tese om en “fraværende krop” i designprocessen, idet kostumer ofte udvikles todimensionalt, og et “fraværende kostume” for performeren i karakterudviklingen i prøvelokalet, idet det ofte først er tæt på premieren, at performeren ifører sig kostumet.  

Projektet ønsker at udvikle en metode med arbejdstitlen “Dialogen med materialet – om fysikalitet i designprocessen”, der imødekommer problematikken “den fraværende krop” og “det fraværende kostume” ved at undersøge kostumet ud fra to perspektiver: Hvordan kostumet opleves sensorisk, indefra og kostumets æstetiske kvalitet, udefra.

I lydhørheden over for de to perspektiver (indefra og udefra) får vi i designprocessen indsigt i kostumets potentialer, som gør det muligt at stille os reflekterende til eget arbejde. Imellem disse to perspektiver opstår en dialog, hvor vi nærmer os nye refleksioner om kostumets egentlige intension, ud over at påvirke betragterblikket. Målet er at udvikle en metode, der sidestiller det visuelle udtryk, den æstetiske kvalitet, og den agerende krop, den sensoriske kvalitet, således at man i refleksionen anvender de to kvaliteter i undersøgelsen af mellemrummet mellem krop og materiale (volumen, materialitet, tektonik mv.).

Projektperiode: Januar 2018 - februar 2019
Projektet er støttet af Kulturministeriets KUV-pulje

Back to top