DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Scenerum, stemme og akustik

Scenerum, stemme og akustik

Tværfagligt projekt om taleforståelighed i teatret

Akustiker og underviser Eddy Bøgh Brixen undersøger hvilke parametre, der har indflydelse på publikums perception af det talte ord. I samarbejde med Det Kongelig Teater sætter projektet fokus på en tværfaglig tilgang, hvor akustiske målinger sammenholdes med perceptionsforskning.

om kuv-projektet

Det er vigtigt, at man kan høre, hvad der bliver sagt i teatret. Alligevel er den manglende taleforståelighed blandt de hyppigste klagepunkter blandt teaterpublikummer.

Men vi ved forbløffende lidt om oplevelsen af lyd i teatret. Flere studier viser, at lyssætning, scenografi og usikkerhed omkring teaterbesøget også påvirker publikums evne til at forstå replikkerne på scenen. I samarbejde med Det Kongelige Teater gennemgår Eddy Bøgh Brixen og hans tværfaglige team en række undersøgelser, der skal uddybe, hvilke parametre der kan justeres i en scenekunstnerisk opsætning, så publikum føler sig i stand til at forstå/høre en forestilling.

Projektet opererer med tre forskellige undersøgelsesfaser: akustiske målinger, perceptive målinger af oplevelsen og oplevelsen af lyd i den samledes teateroplevelse.
Målet for projektet er at skabe en langt mere kompleks forståelse for, hvordan man skaber en god teateroplevelse. Det betyder, at scenograf og instruktør allerede på tidligt tidspunkt i processen har indsigt i, hvilke akustiske udfordringer der ligger i forskellige scenografiske valg. Og skuespillerne vil få en forståelse for, hvad de kan gøre, for at lyden i et givent rum transmitteres bedst til publikum.

De konkrete gennemførte målinger på henholdsvis Det Kongelige Teaters Gamle Scene og den store scene i Skuespilhuset vil dertil sætte fokus på tilgangen til forstærkning af lyd, og derved også vil komme det næste hold at arkitekter til gavn.

Projektdeltagere

Eddy Bøgh Brixen (akustiker og underviser), Karsten Wolstad (tonemester), Jonas Vest (tonemester), Anna Lawaetz (publikums- og stemmeforsker), Nick Zakharov (leder af SenseLab) og Jan Voetmann (akustiker og underviser)

Præsentation af projektet

Back to top