DDSKS uses cookies

We use cookies to integrate with our video provider and for anonymized website traffic statistics.
Cookies are small text files stored on your device, which let's a vendor know not who you are, but that your visit across different pages in the website is from the same browser on that device, and hence probably from the same visitor.

If you at some point logged in or identified yourself on our site or at one of the third party services below, your personal data may have been associated with some of these cookies.

You may opt out of all non strictly necessary cookies.

Read moreRead less

Statistics cookies are used to create anonymous statistics of visitors interaction with the website.
Social media cookies allows us to integrate with well known social media platforms with the purpose of a mixture of marketing, statistics and social interactions on the third party platform.
Neccesary to display Vimeo videos
Neccesary to display YouTube videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

Scenerum, stemme og akustik

Scenerum, stemme og akustik

Tværfagligt projekt om taleforståelighed i teatret

Akustiker og underviser Eddy Bøgh Brixen undersøger hvilke parametre, der har indflydelse på publikums perception af det talte ord. I samarbejde med Det Kongelig Teater sætter projektet fokus på en tværfaglig tilgang, hvor akustiske målinger sammenholdes med perceptionsforskning.

om kuv-projektet

Det er vigtigt, at man kan høre, hvad der bliver sagt i teatret. Alligevel er den manglende taleforståelighed blandt de hyppigste klagepunkter blandt teaterpublikummer.

Men vi ved forbløffende lidt om oplevelsen af lyd i teatret. Flere studier viser, at lyssætning, scenografi og usikkerhed omkring teaterbesøget også påvirker publikums evne til at forstå replikkerne på scenen. I samarbejde med Det Kongelige Teater gennemgår Eddy Bøgh Brixen og hans tværfaglige team en række undersøgelser, der skal uddybe, hvilke parametre der kan justeres i en scenekunstnerisk opsætning, så publikum føler sig i stand til at forstå/høre en forestilling.

Projektet opererer med tre forskellige undersøgelsesfaser: akustiske målinger, perceptive målinger af oplevelsen og oplevelsen af lyd i den samledes teateroplevelse.
Målet for projektet er at skabe en langt mere kompleks forståelse for, hvordan man skaber en god teateroplevelse. Det betyder, at scenograf og instruktør allerede på tidligt tidspunkt i processen har indsigt i, hvilke akustiske udfordringer der ligger i forskellige scenografiske valg. Og skuespillerne vil få en forståelse for, hvad de kan gøre, for at lyden i et givent rum transmitteres bedst til publikum.

De konkrete gennemførte målinger på henholdsvis Det Kongelige Teaters Gamle Scene og den store scene i Skuespilhuset vil dertil sætte fokus på tilgangen til forstærkning af lyd, og derved også vil komme det næste hold at arkitekter til gavn.

Projektdeltagere

Eddy Bøgh Brixen (akustiker og underviser), Karsten Wolstad (tonemester), Jonas Vest (tonemester), Anna Lawaetz (publikums- og stemmeforsker), Nick Zakharov (leder af SenseLab) og Jan Voetmann (akustiker og underviser)

Præsentation af projektet

Back to top