DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

at arbejde med tro og tillid til egne evner og handlemuligheder

Indgangens potentialer

Den seneste forskning inden for entreprenørskab  peger på, at det at styrke menneskers tro og tillid til egne evner og handlemuligheder (self-efficacy) spiller en stor rolle i forhold til, hvor foretagsomme vi bliver. Tro og tillid til egne evner styrker også det foretagsomme mindset, som rækker ud over de enkelte projekter, vi løbende er med i.  Det handler om udviklingen af den selvstændige og professionelle studerende, der lærer at forpligte sig og tage ansvar for, at hendes ideer kommer ’ud at gå’.

Emner man kan undervise i


Identitetsteorier

  •     Selver og identiteter
  •     Self-efficacy begrebet – tro og tillid til egne evner
  •     Håndtering af usikkerhed

Motivationsteorier

  •     Motivationsfaktorer – hvad vil det sige at blive og være motiveret?
  •     Anerkendende tilgange – metoder til at udvikle ansvarlighed

Narrative teorier

  •     Dominerende fortællinger i vores arbejdsliv
  •     Dekonstruktion af fortællinger

Denne indgang vil egne sig til

  •     Egne projekter
  •     KUA (studerendes kunstneriske udviklingsarbejde)
  •     Forberedelser til praktik og udlandsophold
  •     Tværkunstneriske projekter

Om begrebet self-efficacy hos Albert Bandura
 

Sandheden om, hvad der motiverer os :)

Primær litteratur til undervisning

Bandura, A. (1997), Self-efficacy: The Exercise of Control, Worth Publishers
Bruner, J. (1999), Mening i handling, Forlaget Klim
Dalsgaard, Meisner, Voetmann (2002), Forvandling: Værdsættende samtale i teori og praksis, Dansk Psykologisk Forlag
Hein, H. (2009), Motivation – motivationsteori og  praktisk anvendelse, Gyldendal Akademisk
Kirketerp, A. Greve, L. (2011), Entreprenørskabsundervisning, Aarhus Universitetsforlag

Øvrig litteratur til inspiration

Bandura, A. (1985), Social Foundation of Thought and Action, Prentice Hall
Bastian, P. (2011), Mesterlære – en livsfortælling, Gyldendal
Giddens A. (2004), Modernitet og selvidentitet – selvet og samfundet under senmoderniteten, Hans Reitzels Forlag
Honneth, A. (2006), Kamp om anerkendelse – sociale konflikters moralske grammatik, Gyldendal Akademisk
Sparre, Møller, A. S. (2009), Syv fortællinger om narrativ praksis, Dansk Psykologisk Forlag
Sørensen, Hutters,  Juul & Katznelson (2013), Unges motivation og læring - 12 eksperter om motivationskrisen i uddannelsessystemet, Hans Reitzels Forlag

inspiration

Back to top