at arbejde med tro og tillid til egne evner og handlemuligheder
Indgangens potentialer
Den seneste forskning inden for entreprenørskab peger på, at det at styrke menneskers tro og tillid til egne evner og handlemuligheder (self-efficacy) spiller en stor rolle i forhold til, hvor foretagsomme vi bliver. Tro og tillid til egne evner styrker også det foretagsomme mindset, som rækker ud over de enkelte projekter, vi løbende er med i. Det handler om udviklingen af den selvstændige og professionelle studerende, der lærer at forpligte sig og tage ansvar for, at hendes ideer kommer ’ud at gå’.
Emner man kan undervise i
Identitetsteorier
- Selver og identiteter
- Self-efficacy begrebet – tro og tillid til egne evner
- Håndtering af usikkerhed
Motivationsteorier
- Motivationsfaktorer – hvad vil det sige at blive og være motiveret?
- Anerkendende tilgange – metoder til at udvikle ansvarlighed
Narrative teorier
- Dominerende fortællinger i vores arbejdsliv
- Dekonstruktion af fortællinger
Denne indgang vil egne sig til
- Egne projekter
- KUA (studerendes kunstneriske udviklingsarbejde)
- Forberedelser til praktik og udlandsophold
- Tværkunstneriske projekter
Primær litteratur til undervisning
Bandura, A. (1997), Self-efficacy: The Exercise of Control, Worth Publishers
Bruner, J. (1999), Mening i handling, Forlaget Klim
Dalsgaard, Meisner, Voetmann (2002), Forvandling: Værdsættende samtale i teori og praksis, Dansk Psykologisk Forlag
Hein, H. (2009), Motivation – motivationsteori og praktisk anvendelse, Gyldendal Akademisk
Kirketerp, A. Greve, L. (2011), Entreprenørskabsundervisning, Aarhus Universitetsforlag
Øvrig litteratur til inspiration
Bandura, A. (1985), Social Foundation of Thought and Action, Prentice Hall
Bastian, P. (2011), Mesterlære – en livsfortælling, Gyldendal
Giddens A. (2004), Modernitet og selvidentitet – selvet og samfundet under senmoderniteten, Hans Reitzels Forlag
Honneth, A. (2006), Kamp om anerkendelse – sociale konflikters moralske grammatik, Gyldendal Akademisk
Sparre, Møller, A. S. (2009), Syv fortællinger om narrativ praksis, Dansk Psykologisk Forlag
Sørensen, Hutters, Juul & Katznelson (2013), Unges motivation og læring - 12 eksperter om motivationskrisen i uddannelsessystemet, Hans Reitzels Forlag