Innovationsmodeller som metode til idékvalificering
Indgangens potentialer
Innovationsmodeller findes i dag i mange udgaver og afskygninger. Fælles for modellerne er, at de har strukturer, man skal følge, faser man skal igennem og roller, der skal fordeles mellem dem, der bruger modellen. Man kan kalde det spilleregler. Innovationsmodellerne kan bruges som inspiration og værktøj til idekvalificering, fordi de kan være med til at kvalificere kommunikationen omkring de ideer, vi har fået og derigennem skabe rammer for den videre kvalificering af ideerne.
Emner, man kan undervise i
Grundtanker inden for anerkendende kommunikation
- Hvad vil det sige at stille sig anerkendende til den anden?
- Appreciative Inquiry som idekvalificerende metode
- Hvad vil det sige at være i dialog?
Gruppedynamik og gruppeprocesser
- Tuckmans model – teamarbejdets faser og udvikling
- Domæneteorier – fælles sprog og positioner i teamarbejde
- Proceskompetencer – hvordan gør vi processer faglige gennem refleksion?
Udvalgte innovationsmodeller
- KIE-modellen - Undervisning i modellens anvendelsesmuligheder ift. idekvalificering
- Dee Hocks projektmodel - Undervisning i modellens anvendelsesmuligheder ift. idekvalificering
- Dramaturgisk sparring som en del af idekvalificering – Kompositorisk metode
Denne indgang vil egne sig til
- KUA-forberedende forløb (studerendes kunstnerisk udviklingsarbejde)
- Tværkunstneriske og tværinstitutionelle forløb
- Mindre procesorienterede forløb
- Større produktioner med mange fagligheder involverede
Primær litteratur til brug i undervisningen
Bager, Blenker, Rasmussen og Thrane (2010), Entreprenørskabsundervisning – proces, refleksion og handling, Aarhus Universitet
Dalsgaard, Meisner, Voetmann (2002), Forvandling: Værdsættende samtale i teori og praksis, Psykologisk Forlag
Hersted, Laustsen og Obel Høier (2011), Kreativ procesledelse. Nye veje til bedre praksis, Dansk Psykologisk Forlag
Storch, J. og Molly-Søholm, T. (2005), Teambaserede organisationer i praksis - Ledelse og udvikling af team, Dansk Psykologisk Forlag
Øvrig litteratur til inspiration
De Bono, E. (1990), The use of lateral thinking, Penguin Books
Maturana, Humberto & Varela (1987), Kundskabens Træ, Forlaget Ask
Metoder, en samling af koncepter, forløb og metoder til brug for innovationsundervisning i gymnasiet, Region Hovedstaden, 2012.
Sarasvathy S. (2008), Effectuation. New Horizons in Entrepreneurship, Mass Market Paperback
Scherdin, M. and Zander, J. (2011), Art Entrepreneurship, Edward Elgar Publishing Limited
Links til inspiration
- Værktøjskasse med modeller og metoder til udvikling af innovations- og entreprenørskabsprocesser, udviklet af Københavns Universitet og CBS.
- Gennemgang af KIE-procesmodellen, der bruges til at udvikle de studerendes innovative kompetencer gennem en bevægelse mellem tre rum: det kreative, det innovative og det entreprenante rum.
- Sociale innovations-værktøjer i nem og overskuelig værktøjskasse
- Aarhus Entrepreneurship Centre
- Evolutionær iscenesættelsesmetode til at generere komplekse og visuelt dominerende sceniske værker af overvejende abstrakt karakter
- Tekst om, hvordan dårlige ideer kan inspirere til kreative processer
- Gennemgang af Tuckmans teamudviklingsfase-model