DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Innovationsmodeller som metode til idékvalificering

Indgangens potentialer

Innovationsmodeller findes i dag i mange udgaver og afskygninger. Fælles for modellerne er, at de har strukturer, man skal følge, faser man skal igennem og roller, der skal fordeles mellem dem, der bruger modellen. Man kan kalde det spilleregler. Innovationsmodellerne kan bruges som inspiration og værktøj til idekvalificering, fordi de kan være med til at kvalificere kommunikationen omkring de ideer, vi har fået og derigennem skabe rammer for den videre kvalificering af ideerne.

Emner, man kan undervise i

Grundtanker inden for anerkendende kommunikation

  • Hvad vil det sige at stille sig anerkendende til den anden?
  • Appreciative Inquiry som idekvalificerende metode
  • Hvad vil det sige at være i dialog?

Gruppedynamik og gruppeprocesser

  • Tuckmans model – teamarbejdets faser og udvikling
  • Domæneteorier – fælles sprog og positioner i teamarbejde
  • Proceskompetencer – hvordan gør vi processer faglige gennem refleksion?

Udvalgte innovationsmodeller

  • KIE-modellen - Undervisning i modellens anvendelsesmuligheder ift. idekvalificering
  • Dee Hocks projektmodel - Undervisning i modellens anvendelsesmuligheder ift. idekvalificering
  • Dramaturgisk sparring som en del af idekvalificering – Kompositorisk metode

Denne indgang vil egne sig til

  • KUA-forberedende forløb (studerendes kunstnerisk udviklingsarbejde)
  • Tværkunstneriske og tværinstitutionelle forløb
  • Mindre procesorienterede forløb
  • Større produktioner med mange fagligheder involverede

Primær litteratur til brug i undervisningen

Bager, Blenker, Rasmussen og Thrane (2010), Entreprenørskabsundervisning – proces, refleksion og handling, Aarhus Universitet
Dalsgaard, Meisner, Voetmann (2002), Forvandling: Værdsættende samtale i teori og praksis, Psykologisk Forlag
Hersted, Laustsen og Obel Høier (2011), Kreativ procesledelse. Nye veje til bedre praksis, Dansk Psykologisk Forlag
Storch, J. og Molly-Søholm, T. (2005), Teambaserede organisationer i praksis - Ledelse og udvikling af team, Dansk Psykologisk Forlag

Øvrig litteratur til inspiration

De Bono, E. (1990), The use of lateral thinking, Penguin Books
Maturana, Humberto & Varela (1987), Kundskabens Træ, Forlaget Ask
Metoder, en samling af koncepter, forløb og metoder til brug for innovationsundervisning i gymnasiet, Region Hovedstaden, 2012.
Sarasvathy S. (2008), Effectuation. New Horizons in Entrepreneurship, Mass Market Paperback
Scherdin, M. and Zander, J. (2011), Art Entrepreneurship, Edward Elgar Publishing Limited

Links til inspiration

Back to top