ansøgning lys
Lys er en linje på den kunstneriske bacheloruddannelse i iscenesættelse. De studerende, der bliver optaget på iscenesættelse (lys), bliver udvalgt på baggrund af en optagelsesprøve.
aNSØGNING
Det er ikke længere muligt at søge ind på bacheloruddannelsen i iscenesættelse med studiestart i august 2025. Ansøgningsfristen var 2. december 2024.
Har du søgt ind på uddannelsen, kan du læse om optagelsesprocessen herunder.
Ansøgningsrfristen til optaget i 2026 er 1. december 2025.
Optagelsesudvalget består af:
- Uddannelseslederen
- En fastansat underviser
- En studerende
- En ekstern censor beskikket af Kulturministeriet
Optagelsesudvalget lægger vægt på en række forhold i bedømmelsen af ansøgerens faglige potentiale, herunder nedenstående kriterier. Du skal ikke nødvendigvis besidde samtlige egenskaber, men kriterierne giver en rettesnor for, hvad der bliver prioriteret højt ved udvælgelsen. Optagelsesudvalget foretager en helhedsvurdering af ansøgerne på baggrund af optagelsesprøven.
FÆLLES FOR ALLE LINJER PÅ ISCENESÆTTELSE
- Nysgerrighed og iderigdom
- Visioner og evner til at realisere ideer
- Selvstændig refleksionsevne
- Læringsparathed, samarbejds- og kommunikationsevner
- Resursebevidsthed, evne til at udnytte tid og materialer hensigtsmæssigt
Specifikt for lys
- Kunstnerisk og teknisk nysgerrighed
- Visuel forestillingsevne
- Musisk sans
- Grundlæggende scenelystekniske færdigheder
Som en del af din ansøgning skal du udarbejde en besvarelse på både opgave A, B og C. Der findes ikke rigtige eller forkerte løsninger, og vi forventer ikke en høj detaljegrad. Opgaverne er din mulighed for at vise optagelsesudvalget, hvem du er. Udvalget ønsker at se selvstændige og originale fortolkninger ud fra dine tanker og visioner.
Optagelsesudvalget har 30 minutter til at gennemgå din ansøgning, så opgavebesvarelserne skal kunne gennemgås inden for denne tidsramme.
NB. De filer, du uploader til studieoptag, må maks. fylde 1 GB.
Opgave A
Når du løser opgave A skal du tage udgangspunkt i et af disse fire værker:
- Uddrag af "det" af Inger Christensen. Gyldendal, 1969. (digt)
- "Så stilhed." af Arne Lygre (2009) oversat af forfatteren til Statens Teaterskole i 2011. (skuespil)
- "Stormen" af William Sharespeare (1611) i Niels Brunses oversættelse. Gyldendal, 2018. (skuespil)
- "Uden titel" af Barbara Domagala Wilson. 2024 (fotokunst)
Skriv en mail til: studieadm@scenekunstskolen.dk for at få tilsendt værkerne.
Materialet må ikke videredistribueres eller på nogen måde publiceres. Værkerne må kun anvendes i forbindelse med ansøgning til Scenekunstskolen 2025.
Du skal på baggrund af det værk, du vælger, udarbejde en idé til et forestillingskoncept og en beskrivelse af et lysdesign, der kan indgå i konceptet.
Din opgavebesvarelse skal indeholde:
- en kort præsentation af dit forestillingskoncept, herunder hvilket materiale du har taget udgangspunkt i. (maks. ½ A4-side).
- en eller flere skitser af dine visuelle sceniske idéer. Du skal tage stilling til lysets funktion og udvikling i løbet af forestillingen. Skitser kan være udformet som tegning, maleri, collage, foto, video eller lignende.
- en teknisk beskrivelse af det lyssystem, der skal bruges for at realisere lysdesignet, herunder f.eks. lysplan og udstyrsliste.
- en kort skriftlig refleksion over dine valg, herunder valg af materiale. (maks. en A4-side).
I opgave A kigger optagelsesudvalget blandt andet på dine evner til at relatere kunstnerisk til et givent materiale, til at træffe fortolkende valg og til at omsætte disse valg til konkrete iscenesættelses- og lysidéer samt din evne til at formidle.
Opgave B
Du skal aflevere et selvvalgt kunstnerisk arbejde, hvor du er fri til at vælge det kunstneriske udtryk. Du kan vælge at arbejde med iscenesættelse, video, lyd, skulptur, installation, performance, digt eller andet.
Din besvarelse af opgave B skal indeholde:
- En digital præsentation af værket. Det vil sige, at det skal kunne uploades. Bemærk at der er krav til filstørrelser og formater, som fremgår af ansøgningsformularen i studieoptag. Dit arbejde skal afleveres i et format, der er muligt for optagelsesudvalget at håndtere både teknisk og tidsmæssigt. Hvis du afleverer videomateriale, må det maks. vare 10 minutter.
- en skriftlig beskrivelse af dine intentioner på maks. en A4-side.
Du må gerne bruge eksisterende kunstnerisk arbejde. Materialet behøver ikke at være udarbejdet specifikt til denne ansøgning, men vi opfordrer til, at materialet er relativt nyt, og at du ikke indsender materiale, som du evt. tidligere har søgt ind med.
I opgave B ønsker vi at se, hvem du er som selvstændigt arbejdende og udforskende kunstner. Udvalget kigger blandt andet på, hvordan du kunstnerisk omsætter noget, du personligt er optaget af, hvilke virkemidler du vælger, og hvordan du bruger dem.
Opgave C
Lav en præsentationsvideo (maks. 3 minutter), hvor du mundtligt svarer på følgende spørgsmål:
- Hvorfor ønsker du en uddannelse inden for lysdesign?
- Hvad er du optaget af, når det gælder scenekunst generelt?
- Hvad kan du bidrage med i forhold til udviklingen af dansk scenekunst?
Optagelsesprøven til linjen lys består af tre dele.
FØRSTEPRØVE (ONLINE ANSØGNING - EN INDIVIDUEL MUNDTLIG, SKRIFTLIG OG VISUEL AFLEVERING)
Optagelsesudvalget vurderer på baggrund af besvarelserne af opgave A, B og C samt CV (førsteprøven), hvilke ansøgere der kommer til optagelsesprøvens anden del. Du får besked på, om du er gået videre inden jul.
ANDENPRØVE (OPGAVELØSNINGER OG SAMARBEJDER PÅ DDSKS KØBENHAVN – ÉN DAG)
Andenprøven er én dag med workshops, hvor ansøgerne oplever eksempler på undervisning og øvelser, der svarer til det, de vil møde på uddannelsen.
Efter andenprøven vurderer optagelsesudvalget, hvilke ansøgere der går videre i optagelsesforløbet. Ansøgere, der går videre, vil få en opgave, som skal forberedes inden næste prøve.
TREDJEPRØVE (PRAKTISKE OPGAVER SAMT EN INDIVIDUEL SAMTALE – TRE DAGE)
Tredjeprøven består af praktiske opgaver og en individuel samtale med optagelsesudvalget. Opgaverne vil indeholde elementer af individuelt arbejde, projektpræsentationer og refleksion.
Hvis du bliver indkaldt til tredjeprøven, vil du modtage en mere detaljeret beskrivelse af forløbet samt en mindre opgave, som du skal forberede inden prøven.
Alle ansøgere får svar via studieoptag.
- 19. december: besked til ansøgere, om de går videre til andenprøven
- 27. januar 2025: optagelsesprøve, andenprøven
- 28. januar 2025: besked til ansøgere, om de går videre til tredjeprøven
- 29. og 30. januar 2025: optagelsesprøve, tredjeprøven
- 31. januar: svar om optag
De ansøgere, der bliver inviteret til optagelsesprøven, men ikke går videre, vil få mulighed for en uddybende, mundtlig begrundelse for afslaget.
FORBEHOLD FOR ÆNDRING I DATOER
Scenekunstskolen tager forbehold for, at planen for optagelsesprøverne kan ændre sig. Ændringer i prøvetidspunkter vil blive annonceret her på siden og via studieoptag.
Uddannelsen udbydes som udgangspunkt på dansk, og ansøgningsprocessen og optagelsesprøverne gennemføres derfor også som udgangspunkt på dansk. Til optagelsesprøven vil optagelsesudvalget vurdere ansøgernes sproglige forudsætninger for at indgå i uddannelsen. Hvis optagelsesudvalget ikke er overbevist om, at ansøgeren har de nødvendige sproglige forudsætninger, vil de kunne bede om dokumentation for ansøgernes niveau.
Du skal være opmærksom på, at selvom uddannelsen som udgangspunkt udbydes på dansk, så vil der forekomme undervisning på f.eks. engelsk, svensk og norsk, og du vil i løbet af uddannelsen skulle indgå i samarbejde med studerende fra andre uddannelser, der ikke altid taler dansk.
Optagelsesudvalget foretager en prioritering af de ansøgere, der har deltaget i optagelsesprøven, men som ikke har fået tilbudt optag. Disse ansøgere sættes på en intern venteliste umiddelbart efter optagelsesprøven og kontaktes i tilfælde af, at en eller flere af de optagne alligevel ikke ønsker sin plads. Det er ikke muligt at få oplyst sin placering på ventelisten.
Ønsker du yderligere oplysninger om optagelsesprøverne, kan du kontakte studieadm@scenekunstskolen.dk
Optagelsesudvalgets afgørelse kan påklages til rektor for Den Danske Scenekunstskole. Det skal ske senest to uger fra modtagelse af afgørelsen. Rektor afgør klagen og oplyser om yderligere klagevejledning. Vedrører klagen den faglige afgørelse om optag på uddannelsen, kan afgørelsen ikke påklages yderligere. Vedrører klagen retlige spørgsmål som eksempelvis inhabilitet eller overholdelse af ansøgningsfrist, kan rektors afgørelse påklages til kulturministeren senest to uger fra modtagelsen af rektors afgørelse.