Ansøgning lyd
SØG IND PÅ ISCENESÆTTELSE (lyd)
Lyd er en linje på den kunstneriske bacheloruddannelse i iscenesættelse. De studerende, der bliver optaget på iscenesættelse (lyd), bliver udvalgt på baggrund af en optagelsesprøve.
ANSØGNING
Det er ikke længere muligt at søge ind på bacheloruddannelsen i iscenesættelse med studiestart i august 2024. Ansøgningsfristen var 1. december 2023.
Har du søgt ind på uddannelsen, kan du læse om optagelsesprocessen herunder.
Ansøgningsrfristen til optaget i 2025 er 2. december 2024.
Optagelsesudvalget består af:
- Den ansvarlige for linjen
- En fastansat underviser
- En studerende
- En ekstern censor beskikket af Kulturministeriet
Optagelsesudvalget lægger vægt på en række forhold i bedømmelsen af ansøgerens faglige potentiale, herunder nedenstående kriterier. Du skal ikke nødvendigvis besidde samtlige egenskaber, men kriterierne giver en rettesnor for, hvad der bliver prioriteret højt ved udvælgelsen. Optagelsesudvalget foretager en helhedsvurdering af ansøgerne på baggrund af optagelsesprøven.
FÆLLES FOR ALLE LINJER PÅ ISCENESÆTTELSE
- Nysgerrighed og iderigdom
- Visioner og evner til at realisere ideer
- Selvstændig refleksionsevne
- Læringsparathed, samarbejds- og kommunikationsevner
- Resursebevidsthed, evne til at udnytte tid og materialer hensigtsmæssigt
Specifikt for lyd
- Originalitet i det kunstneriske koncept og i det lydlige arbejde
- Et grundlæggende teknisk niveau
- Et ligevægtigt forhold mellem forståelse, beskrivelse og realisering af dit koncept
- Evne til at udtrykke dine idéer og formidle dem på en klar måde
Som en del af din ansøgning skal du udarbejde en besvarelse på både opgave A og opgave B. Dine opgavebesvarelser skal ses som en mulighed for at vise optagelsesudvalget, hvem du er. Der findes ikke rigtige eller forkerte løsninger. Vi ønsker at se selvstændige og originale fortolkninger ud fra dine tanker og visioner. Optagelsesudvalget har 30 minutter til at gennemgå din ansøgning, så opgavebesvarelserne skal kunne gennemgås inden for denne tidsramme.
NB. De filer, du uploader til studieoptag må maks. fylde 1 GB.
OPGAVE A
Du skal tage udgangspunkt i et af værkerne i opgavematerialet og på baggrund af det skitsere et forestillingskoncept med fokus på, hvilken lydside du kunne forestille dig. Din opgavebesvarelse skal indeholde:
- en kort skriftlig refleksion over det valgte materiale og dine valg (maks. ½ A4-side).
- en kort præsentation af dit forestillingskoncept (maks. ½ A4-side).
- et stykke lyddesign/musik du selv har lavet, der skal indgå i forestillingskonceptet. Det skal vare mellem 2 og 5 minutter (god kvalitet/mp3).
- en beskrivelse af den valgte lyd/musik, hvordan den indgår i det overordnede forestillingskoncept, og hvordan den spiller sammen med andre sceniske virkemidler f.eks. lys, scenografi og skuespillere (kan gøres i form af beskrivelser, storyboard eller andet).
- en teknisk beskrivelse af det lydsystem, der skal bruges for at forløse forestillingskonceptet, herunder f.eks. mixere, højttalere, mikrofoner og effektenheder du vil gøre brug af.
Find de værker, du kan vælge at arbejde med, her.
OPGAVE B
Du skal aflevere et selvvalgt kunstnerisk arbejde, hvor du er fri til at vælge det kunstneriske udtryk. Du kan vælge at arbejde med iscenesættelse, video, lyd, skulptur, installation, performance, digt eller andet. Vi ønsker med denne opgave at se, hvem du er som selvstændigt arbejdende og udforskende kunstner. Du skal supplere dit kunstneriske arbejde med en skriftlig beskrivelse af dine intentioner på maks. en A4-side. Dit arbejde skal kunne uploades. Bemærk at der er krav til filstørrelser og formater, som fremgår af ansøgningsformularen i studieoptag. Dit arbejde skal afleveres i et format, der er muligt for os at håndtere både teknisk og tidsmæssigt. Hvis du afleverer videomateriale, må det maks. vare 10 minutter. Du må gerne bruge eksisterende kunstnerisk arbejde. Materialet behøver ikke at være udarbejdet specifikt til denne ansøgning, men vi opfordrer til, at du ikke udelukkende indsender materiale, som du evt. tidligere har søgt ind med.
Optagelsesudvalget vurderer på baggrund af besvarelserne af opgave A og B, hvilke ansøgere der kommer til optagelsesprøven. Du får besked på, om du er gået videre, cirka en uge inden optagelsesprøvens første del.
Optagelsesprøven består af praktiske opgaver, som både afspejler omdrejningspunkterne for uddannelsen i iscenesættelse generelt og for linjen i lyd specifikt. Prøven vil indeholde elementer af research/individuel forberedelse, projektpræsentationer, diskussion og refleksion, og der vil være en individuel samtale med optagelsesudvalget. Hvis du bliver indkaldt til optagelsesprøven, vil du modtage en mere detaljeret beskrivelse af forløbet.
Alle ansøgere får svar via studieoptag.
- senest 1. februar 2024: besked om indkaldelse til første del af optagelsesprøven
- 11. og 12. april 2024: første del af optagelsesprøven
- 25. og 26. april 2024: anden del af optagelsesprøven:
De ansøgere, der bliver inviteret til optagelsesprøven, men ikke går videre, vil få mulighed for en uddybende, mundtlig begrundelse for afslaget.
FORBEHOLD FOR ÆNDRING I DATOER
Scenekunstskolen tager forbehold for, at planen for optagelsesprøverne kan ændre sig. Ændringer i prøvetidspunkter vil blive annonceret her på siden og via studieoptag.
Uddannelsen udbydes som udgangspunkt på dansk, og ansøgningsprocessen og optagelsesprøverne gennemføres derfor også som udgangspunkt på dansk. Til optagelsesprøven vil optagelsesudvalget vurdere ansøgernes sproglige forudsætninger for at indgå i uddannelsen. Hvis optagelsesudvalget ikke er overbevist om, at ansøgeren har de nødvendige sproglige forudsætninger, vil de kunne bede om dokumentation for ansøgernes niveau.
Du skal være opmærksom på, at selvom uddannelsen som udgangspunkt udbydes på dansk, så vil der forekomme undervisning på fx engelsk, svensk og norsk, og du vil i løbet af uddannelsen skulle indgå i samarbejde med studerende fra andre uddannelser, der ikke altid taler dansk.
Optagelsesudvalget foretager en prioritering af de ansøgere, der har deltaget i optagelsesprøven, men som ikke har fået tilbudt optag. Disse ansøgere sættes på en intern venteliste umiddelbart efter optagelsesprøven og kontaktes i tilfælde af, at en eller flere af de optagne alligevel ikke ønsker sin plads. Det er ikke muligt at få oplyst sin placering på ventelisten.
Ønsker du yderligere oplysninger om optagelsesprøverne, kan du kontakte studieadm@scenekunstskolen.dk.
Optagelsesudvalgets afgørelse kan påklages til rektor for Den Danske Scenekunstskole. Det skal ske senest to uger fra modtagelse af afgørelsen. Rektor afgør klagen og oplyser om yderligere klagevejledning. Vedrører klagen den faglige afgørelse om optag på uddannelsen, kan afgørelsen ikke påklages yderligere. Vedrører klagen retlige spørgsmål som eksempelvis inhabilitet eller overholdelse af ansøgningsfrist, kan rektors afgørelse påklages til kulturministeren senest to uger fra modtagelsen af rektors afgørelse.