ansøgning dramatisk skrivekunst
SØG IND PÅ ISCENESÆTTELSE (dramatisk skrivekunst)
Dramatisk skrivekunst er en linje på den kunstneriske bacheloruddannelse i iscenesættelse. De studerende, der bliver optaget på iscenesættelse (dramatisk skrivekunst), bliver udvalgt på baggrund af en optagelsesprøve.
ANSØGNING
Det er ikke længere muligt at søge ind på bacheloruddannelsen i iscenesættelse med studiestart i august 2024. Ansøgningsfristen var 1. december 2023.
Har du søgt ind på uddannelsen, kan du læse om optagelsesprocessen herunder.
Ansøgningsrfristen til optaget i 2025 er 2. december 2024.
Optagelsesudvalget vurderer på baggrund af besvarelserne af opgave A og B, hvilke ansøgere der går videre til andenprøven. Til anden- og tredjeprøven beslutter optagelsesudvalget, hvilke ansøgere der går videre og i sidste ende bliver optaget.
Optagelsesudvalget består som minimum af:
- Den ansvarlige for linjen
- En fastansat underviser
- En studerende
- En ekstern censor beskikket af Kulturministeriet
Optagelsesudvalget lægger vægt på en række forhold i bedømmelsen af ansøgerens faglige potentiale, herunder nedenstående kriterier. Du skal ikke nødvendigvis besidde samtlige egenskaber, men kriterierne giver en rettesnor for, hvad der bliver prioriteret højt ved udvælgelsen. Optagelsesudvalget foretager en helhedsvurdering af ansøgerne på baggrund af optagelsesprøven.
FÆLLES FOR ALLE LINJER PÅ ISCENESÆTTELSE
- Nysgerrighed og iderigdom
- Visioner og evner til at realisere ideer
- Selvstændig refleksionsevne
- Læringsparathed, samarbejds- og kommunikationsevner.
- Resursebevidsthed, evne til at udnytte tid og materialer hensigtsmæssigt
specifikt for DRAMATISK SKRIVEKUNST
- Indlevelsesevne i mennesker og materiale
- Iderigdom mht. fortællinger for scenen
- Evne til at problemløse og udvikle kreative løsninger på bundne opgaver
- Sproglig bevidsthed og musisk sans
- Sans for dramatisk dialog, dramatisk situation og karakter
Som en del af din ansøgning skal du udarbejde en besvarelse på både opgave A og opgave B. Dine opgavebesvarelser skal ses som en mulighed for at vise optagelsesudvalget, hvem du er. Der findes ikke rigtige eller forkerte løsninger. Vi ønsker at se selvstændige og originale fortolkninger ud fra dine tanker og visioner.
Optagelsesudvalget har 50 minutter til at gennemgå din ansøgning, så opgavebesvarelserne skal kunne gennemgås inden for denne tidsramme.
FORMELLE KRAV TIL BÅDE OPGAVE A OG B:
- Dit navn skal stå på alle sider i dokumenterne (sidehoved).
- Alle dokumenter skal være angivet med sidetal.
- Alle tekster skal være på dansk med mindre flersproglighed er en kunstnerisk pointe
- De filer, du uploader til studieoptag må maks. fylde 1 GB.
opgave a
Din opgavebesvarelse skal indeholde:
- En afrundet dramatisk tekst på maks. 40 A4-sider. Opsætning:
- 3 cm margin til alle sider.
- Skrifttype: Times New Roman.
- Skriftstørrelse: 12 pkt.
- Linjeafstand: 1,5.
- Sidetal (sidefod)
- Dit navn skal stå på alle sider (sidehoved)
- En beskrivelse af – og refleksion over – din proces med udviklingen af den indsendte dramatiske tekst. Maks. 2 A4-sider. Ud over beskrivelsen kan du vedlægge supplerende inspirationsmateriale i form af f.eks. collage, udklip, foto, tegning, musik.
opgave b
Du skal give en kunstnerisk respons på skitseniveau på ét værk af de fem listede værker.
Find de værker, du kan vælge at arbejde med, her.
Vi ønsker med denne opgave at se dig blive inspireret af et eksisterende værk til at lave et nyt værk. Det værk du laver, skal på den ene eller anden måde gå i kunstnerisk dialog med det eksisterende værk, der er dit afsæt. Du kan udtrykke dig i en hvilken som helst form: skrift, video, lyd, musik, skulptur, installation, tegning eller andet. Værket du laver, skal blot leveres og udføres på skitseniveau. Det skal fremgå, hvilket værk din opgave er respons på.
Dit arbejde skal kunne uploades. Bemærk, at der er krav til filstørrelser og formater, som fremgår af ansøgningsskemaet. Dit arbejde skal afleveres i et format, der er muligt at håndtere både teknisk og tidsmæssigt. Hvis du afleverer videomateriale, må det maks. vare 10 minutter.
Optagelsesudvalget vurderer på baggrund af besvarelserne af opgave A og B, hvilke ansøgere der kommer til optagelsesprøven. Optagelsesprøven finder sted på Scenekunstskolen i Aarhus.
Du får besked på, om du er gået videre, cirka en uge inden optagelsesprøvens første del.
Optagelsesprøven indeholder holdundervisning, en individuel samtale, samt skrivetid til en længere opgave, som skal afleveres ved dagens afslutning. Optagelsesudvalget udvælger på den baggrund fire ansøgere, der inviteres til den afsluttende del af optagelsesprøven.
De fire ansøgere, der går videre, får tilsendt hinandens tekster skrevet til optagelsesprøvens første del samt en supplerende skriveopgave, som skal være løst og indsendt til en given deadline før den afsluttende del af prøven. Den afsluttende del af prøven indeholder bl.a. tekstlæsning og feedback, holdundervisning, en længere skriveopgave samt en individuel samtale med optagelsesudvalget. Prøven har endvidere fokus på samarbejde og scenearbejde med skuespillere.
Hvis du bliver indkaldt til optagelsesprøven, vil du modtage en mere detaljeret beskrivelse af forløbet.
Alle ansøgere får svar via studieoptag.
- 16. januar: svar til samtlige ansøgere (indkaldelser til førsteprøve eller afslag)
- 23. januar: førsteprøve i Aarhus
- 26. januar: svar sendes ud (afslag på førsteprøven eller indkaldelse til andenprøven)
- 27. -28. februar: andenprøven i Aarhus
- 1. marts: ansøgerne får endelig svar
De ansøgere, der bliver inviteret til optagelsesprøven, men ikke går videre, vil få mulighed for en uddybende, mundtlig begrundelse for afslaget.
FORBEHOLD FOR ÆNDRING I DATOER
Scenekunstskolen tager forbehold for, at planen for optagelsesprøverne kan ændre sig. Ændringer i prøvetidspunkter vil blive annonceret her på siden og via studieoptag.
Uddannelsen udbydes på dansk og undtagelsesvis på engelsk i forbindelse med udenlandske undervisere. Endvidere læses der tekster på engelsk. Det er derfor en forudsætning for at tage uddannelsen, at man er fortrolig med at skrive og tale dansk samt kan læse og tale engelsk på minimum grundskoleniveau. Ansøgningsprocessen og optagelsesprøverne gennemføres på dansk. Til optagelsesprøven vil optagelsesudvalget vurdere ansøgernes sproglige forudsætninger for at indgå i uddannelsen. Hvis optagelsesudvalget ikke er overbevist om, at ansøgeren har de nødvendige sproglige forudsætninger, vil de kunne bede om dokumentation for ansøgernes niveau.
Optagelsesudvalget foretager en prioritering af de ansøgere, der har deltaget i den sidste prøve, men som ikke har fået tilbudt optag. Disse ansøgere sættes på en intern venteliste umiddelbart efter optagelsesprøven og kontaktes i tilfælde af, at en eller flere af de optagne alligevel ikke ønsker sin plads. Det er ikke muligt at få oplyst sin placering på ventelisten.
Ønsker du yderligere oplysninger om optagelsesprøverne, kan du kontakte studieadm@scenekunstskolen.dk.
Optagelsesudvalgets afgørelse kan påklages til rektor for Den Danske Scenekunstskole. Det skal ske senest to uger fra modtagelse af afgørelsen. Rektor afgør klagen og oplyser om yderligere klagevejledning. Vedrører klagen den faglige afgørelse om optag på uddannelsen, kan afgørelsen ikke påklages yderligere. Vedrører klagen retlige spørgsmål som eksempelvis inhabilitet eller overholdelse af ansøgningsfrist, kan rektors afgørelse påklages til kulturministeren senest to uger fra modtagelsen af rektors afgørelse.