selvorganisering og ledelse
Indgangens potentialer
For den foretagsomme scenekunstner er selvorganisering og selvledelse nødvendig at mestre. Det kræver bl.a., at man arbejder med sit personlige (selv)lederskab samtidig med, at man udvikler sig inden for sit fag. At være et kunstnerisk og fagligt individ og en del af et kunstnerisk fællesskab på samme tid kræver et nuanceret blik på sit eget lederskab og på begrebet ledelse.
Emner, man kan undervise i
Selvledelse
- Selvet på arbejdet – vaner, holdninger og ansvar
- Ledelse som en del af fællesskabet
- Udvalgte kompetencer inden for selvledelse
Selvorganisering
- Selvorganisering og selvbeskæftigelse – herunder udvalgt lovgivning
- Organiserings- og prioriteringsværktøjer –mindmapping, handleplaner
- Økonomistyring – budgetlægning
Denne indgang vil egne sig til
- KUA-forløb og andre selvvalgte projekter
- Præproduktioner
- Entreprenørskabs-workshops
- Større produktioner
Primær litteratur til undervisning
Andersen, F. (2006) Selvledelse - Selvet på arbejde, Dansk Psykologisk Forlag
Gergen, K. (2005) Social konstruktion – ind i samtalen, Dansk Psykologisk Forlag
Pjetursson, L. og Helth, P. (2014), Ind i ledelse, Akademisk Forlag
Schnoor, M. (2009) Narrativ organisationsudvikling – at forme fælles mening og handling Dansk Psykologisk Forlag
Wang Gøttrup, E. og Toftegaard, K. (2014), Brug din kreativitet – og udfold dit potentiale, Nyt Nordisk Forlag