LOOKING FOR COURAGE
Looking for Courage er et tværkulturelt og tværæstetisk scenekunstprojekt underlagt censur. KUV-projektet afsluttes i foråret 2015.
PROBLEMSTILLING – CENSUR OG KULTUR
’Looking for Courage’ er et tværæstetisk og tværkulturelt projekt underlagt censur. Denne problemstilling vil præge alle faser af projektet, og både det kunstneriske såvel som det praktiske forløb må forholde sig til denne ydre omstændighed. Tilstedeværelsen af censur i det land, vi ønsker at arbejde i og med, dikterer vores måde at tænke på. Omstændigheden tvinger os til at give alle de spørgsmål, der opstår i forbindelse med censuren, en berettigelse, og til at omforme disse påtvungne spørgsmål til et kunstnerisk greb, der formår at finde inspiration i begrænsningen. Courage er et tværkulturelt og tværæstetisk scenekunstprojekt underlagt censur. KUV-projektet afsluttes i foråret 2015.
LOUISE BECK grundlagde i 1995 OperaNord med det formål at skabe en platform for udvikling af ny scenekunst på tværs af kunstarter og grænser. Siden har OperaNord udviklet en række tværæstetiske og tværkulturelle forestillinger, symposier og workshops. Louise Beck har ligeledes erfaring som projektleder sit virke hos Nordisk Center for Scenekunst. Her initierede og styrede hun en lang række kunstprojekter, der alle havde til formål at udvikle scenekunsten. Sidst men ikke mindst har Louise Beck fungeret som Uddannelsesleder for Scenografi afd. på Statens Scenekunstskole i 4 år. I den tid satte hun fokus på de studerendes kunstneriske udviklingsvirksomhed ved dels at indføre refleksionslaboratorier og entreprenørskabsforløb og dels at implementere et flerårigt Eget Projekt i uddannelsen. Desuden stod Louise Beck i spidsen for det pædagogiske udviklingsarbejde af den kompositoriske metode.
CAMILLA HÜBBE har gennem hele sin karriere udforsket forholdet mellem tekst, billede og lyd – gesamkunstverket. For 12 år siden, og som kunstnerisk leder af gruppen Home sweet Home, iscenesatte Hübbe i tæt samarbejde med scenografen Maja Ravn Marguerite Duras « Hiroshima min elskede », der blandede film og teater, hvilket på det tidspunkt var ganske banebrydende. Efter i nogle år at have været fastansat på Det Kongelige Teater som Chefdramaturg og TV DRama, etablerede hun sig i 2007 som forfatter og åbnede firmaet, Textfarm, der udelukkende udgiver digitalt. I 2012 udkom billedromanen, TAVS, en historie fortalt i vekselvirkning mellem tekst og illustration. Med støtte fra Kulturstyrelsen blev bogen videreudviklet til en app.
FABRIZIO MASSINI, er dramaturg, performer, instruktør og leder af kompagniet Elephant in the Room. Formålet med organisationen er, at udvikle og danne bro imellem kinesiske og europæiske kunstprojekter. I de seneste fem år har Elephant in the Room stået bag en række kontroversielle projekter, bla. Through the Looking Glass, der indbyder kinesiske og internationale kunstnere til workshops i forbindelse med Beijing Fringe Festival. Elephant in the Room har også udviklet og produceret en række nytænkende scenekunstprojekter, der ofte fokuserer på ligheder og forskelle imellem kinesisk og europæisk tænkning.