ansøgning dramatik
SØG IND PÅ dramatik
I 2025 optager Den Danske Scenekunstskole to studerende på den kunstneriske bacheloruddannelse i dramatik i Aarhus.
De studerende, der bliver optaget på dramatik, bliver udvalgt på baggrund af en optagelsesprøve.
ANSØGNINGSFRIST
Ansøgningsfristen er den 2. december 2024 kl. 12.00.
Du søger ind på dramatik gennem Studieoptag, som er et fælles ansøgningssystem for alle de kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet. Du vil blive bedt om at oprette en brugerprofil ved dit første besøg. Du kan ikke sende din ansøgning per post eller mail.
Når du udfylder ansøgningsskemaet, skal du:
- Udfylde alle obligatoriske felter.
- Uploade din besvarelse af opgave A og opgave B.
- Uploade et kort CV med relevante aktiviteter. CV’et er en oversigt over, hvad du synes er vigtigt for optagelsesudvalget at vide om dig. Du må gerne liste det i punktform og gerne med det nyeste først. CV’et bør højst fylde en A4-side.
- Uploade et vellignende ansigtsbillede på din profilside. Billedet anvendes i ansøgningsprocessen.
NB. De filer, du uploader til studieoptag, må maks. fylde 1 GB. Sørg for at uploade filerne til tiden. Det kan tage op til tre timer at uploade videofiler eller store billeder, hvis der er mange brugere på systemet, eller internetforbindelsen er dårlig.
Det koster 600 kr. at søge om optag. Gebyret er med til at dække Scenekunstskolens udgifter til optagelsesprøverne. Når du udfylder ansøgningsskemaet online, bliver du ført videre til en betalingsside. Din ansøgning bliver kun behandlet, hvis gebyret er betalt. Når ansøgningsfristen er udløbet, kan gebyret ikke refunderes.
Optagelsesudvalget består som minimum af:
- Uddannelseslederen
- En fastansat underviser
- En studerende
- En ekstern censor beskikket af Kulturministeriet
Den Danske Scenekunstskole optager de ansøgere, som vurderes at være bedst egnet. Optagelsesudvalget foretager en helhedsvurdering af ansøgerne på baggrund af optagelsesprøven. Der bliver lagt vægt på, at ansøgeren:
- er nysgerrig efter at udforske fagområdet inden for uddannelsens rammer.
- er motiveret for at indgå i komplekse og kollektive kunstneriske processer og læringsmiljøer.
- kan sætte ord på sin egen scenekunstneriske praksis.
- har indlevelse i mennesker, situationer og omverdens problematikker.
- har sans for fortælling, dramatisk situation, dramatisk dialog og karakter.
- har sproglig bevidsthed og musisk sans.
Du skal ikke nødvendigvis besidde samtlige egenskaber, men kriterierne giver en rettesnor for, hvad der bliver prioriteret højt ved udvælgelsen.
Som en del af din ansøgning skal du svare på både opgave A og opgave B. Der findes ikke rigtige eller forkerte løsninger. Opgaverne er din mulighed for at vise optagelsesudvalget, hvem du er. Udvalget ønsker at se selvstændige og originale fortolkninger ud fra dine tanker og visioner.
Optagelsesudvalget har 60 minutter til at gennemgå din ansøgning, så dine svar skal kunne gennemgås inden for denne tidsramme.
FORMELLE KRAV TIL BÅDE OPGAVE A OG B:
- Dit navn skal stå på alle sider i dokumenterne (sidehoved).
- Alle dokumenter skal være angivet med sidetal.
- Alle tekster skal være på dansk med mindre flersproglighed er en kunstnerisk pointe.
- De filer, du uploader til studieoptag må maks. fylde 1 GB.
opgave a
Din opgavebesvarelse skal indeholde:
- En afrundet dramatisk tekst på maks. 40 A4-sider. Opsætning:
- 3 cm margin til alle sider
- Skrifttype: Times New Roman
- Skriftstørrelse: 12 pkt
- Linjeafstand: 1,5
- Sidetal (sidefod)
- Dit navn skal stå på alle sider (sidehoved)
- En beskrivelse af – og refleksion over – din proces med udviklingen af den indsendte dramatiske tekst. Maks. 2 A4-sider. Ud over beskrivelsen kan du vedlægge supplerende inspirationsmateriale i form af f.eks. collage, udklip, foto, tegning, musik.
opgave b
Når du løser opgave B skal du tage udgangspunkt i et af disse fire værker:
- Uddrag af "det" af Inger Christensen. Gyldendal, 1969. (digt)
- "Så stilhed." af Arne Lygre (2009) oversat af forfatteren til Statens Teaterskole i 2011. (skuespil)
- "Stormen" af William Sharespeare (1611) i Niels Brunses oversættelse. Gyldendal, 2018. (skuespil)
- "Uden titel" af Barbara Domagala Wilson. 2024 (fotokunst)
Skriv en mail til: studieadm@scenekunstskolen.dk for at få tilsendt værkerne.
Materialet må ikke videredistribueres eller på nogen måde publiceres. Værkerne må kun anvendes i forbindelse med ansøgning til Scenekunstskolen 2025.
Du skal give en kunstnerisk respons på skitseniveau på det værk, du vælger.
Vi ønsker med denne opgave at se dig blive inspireret af et eksisterende værk til at lave skitsen til et nyt værk. Det værk du laver, skal på den ene eller anden måde gå i kunstnerisk dialog med det eksisterende værk, der er dit afsæt. Du kan udtrykke dig i en hvilken som helst form: skrift, video, lyd, musik, skulptur, installation, tegning eller andet. Værket du laver, skal blot leveres og udføres på skitseniveau. Det skal fremgå, hvilket værk din opgave er respons på.
Dit arbejde skal kunne uploades. Bemærk, at der er krav til filstørrelser og formater, som fremgår af ansøgningsskemaet. Dit arbejde skal afleveres i et format, der er muligt at håndtere både teknisk og tidsmæssigt. Hvis du afleverer video- eller lydmateriale, må det maks. vare fem minutter. Afleverer du tekst, må det maks. være fem sider.
Optagelsesudvalget vurderer på baggrund af besvarelserne af opgave A og B (førsteprøven), hvilke ansøgere der går videre i optagelsesprocessen. Du får besked på, om du er gået videre, cirka en uge inden andenprøven.
Andenprøven indeholder holdundervisning, en individuel samtale, samt skrivetid til en længere opgave, som skal afleveres ved dagens afslutning. Optagelsesudvalget udvælger på den baggrund fire ansøgere, der inviteres til tredjeprøven.
De fire ansøgere, der går videre, får tilsendt hinandens tekster skrevet til andenprøven samt en supplerende skriveopgave, som skal være løst og indsendt til en given deadline før tredjeprøven. Tredjeprøven indeholder bl.a. tekstlæsning og feedback, holdundervisning, en længere skriveopgave samt en individuel samtale med optagelsesudvalget. Prøven har endvidere fokus på samarbejde og scenearbejde med skuespillere.
Hvis du går videre til anden- og evt. tredjeprøven, vil du modtage en mere detaljeret beskrivelse af forløbet.
Alle ansøgere får svar via studieoptag.
- 5. marts 2025: Indkaldelse til andenprøven
- 12. marts 2025: Andenprøven
- 17. marts 2025: Indkaldelse til tredjeprøven
- 27.-28. marts 2025: Tredjeprøven
- 31. marts 2025: Svar om optag
De ansøgere, der bliver inviteret til anden- og evt. tredjeprøven, men ikke går videre, vil få mulighed for en uddybende, mundtlig begrundelse for afslaget.
FORBEHOLD FOR ÆNDRING I DATOER
Scenekunstskolen tager forbehold for, at planen for optagelsesprøverne kan ændre sig. Ændringer i prøvetidspunkter vil blive annonceret her på siden og via studieoptag.
Uddannelsen udbydes på dansk. På forløb med internationale undervisere, vil undervisningen foregå på engelsk. Der læses tekster på både dansk og engelsk. For at tage uddannelsen skal du være fotrolig med at skrive og tale dansk og kunne læse og tale engelsk på et niveau svarende til folkeskolens afgangsprøve.
Ansøgningsprocessen og optagelsesprøverne gennemføres på dansk. Til optagelsesprøven vurderer optagelsesudvalget ansøgernes sproglige forudsætninger for at indgå i uddannelsen. Hvis optagelsesudvalget ikke er overbevist om, at ansøgeren har de nødvendige sproglige forudsætninger, kan udvalget bede om dokumentation for ansøgernes niveau.
Optagelsesudvalget foretager en prioritering af de ansøgere, der har deltaget i den sidste prøve, men som ikke har fået tilbudt optag. Disse ansøgere sættes på en intern venteliste umiddelbart efter optagelsesprøven og kontaktes i tilfælde af, at en eller flere af de optagne alligevel ikke ønsker pladsen. Det er ikke muligt at få oplyst sin placering på ventelisten.
Ønsker du yderligere oplysninger om optagelsesprøverne, kan du kontakte studieadm@scenekunstskolen.dk.
Optagelsesudvalgets afgørelse kan påklages til rektor for Den Danske Scenekunstskole. Det skal ske senest to uger fra modtagelse af afgørelsen. Rektor afgør klagen og oplyser om yderligere klagevejledning. Vedrører klagen den faglige afgørelse om optag på uddannelsen, kan afgørelsen ikke påklages yderligere. Vedrører klagen retlige spørgsmål som eksempelvis inhabilitet eller overholdelse af ansøgningsfrist, kan rektors afgørelse påklages til kulturministeren senest to uger fra modtagelsen af rektors afgørelse.