Virtuelt teatersamvær
Hvordan kan man etablere en publikumskontrakt i et scenekunstunivers, hvor der virtuelt er flere skuespillere og publikummer til stede samtidig?
Det var det centrale fokus i dette laboratorieprojekt. Spørgsmålet blev undersøgt med afsæt i ’Alice i Eventyrland’ - en historie om ’at falde igennem hullet’ til en anden verden, hvor man konfronteres med en anderledes logik.
I samarbejde med dramaturg og ph.d. Anna Lawaetz og performerne Dennis Rivin og Marie-Louise Werner gennemførte projektholder Jeppe Lawaetz en tredages workshop, hvor publikum blev inviteret ind til kontrollerede delforsøg i kortere time-slots. Skuespillerne og publikum befandt sig fysisk i forskellige rum, men i det samme virtuelle rum. Deltagerne mødtes i et virtuelt chatrum med en virtuel scenografi, som var bygget op til formålet.
Formålet med laboratorieundersøgelsen var at indkredse, hvordan man arbejder med publikumselementet i XR-teknologier. Gennem workshoppen blev forskellige metoder til at få publikum til at blive trygge ved rammerne afprøvet og publikums reaktioner og forhold til udstyret og den fortalte historie blev registreret.
__________________________________
This project was examining the relationship between audience and performer in a fully Virtual Reality performance and tried to find ways to make the audience feel comfortable enough with the technology and space to be able to immerse into the universe and storytelling.
The project was led by Jeppe Lawaetz in collaboration with dramaturg Anna Lawaetz and performers Dennis Rivin and Marie-Louise Werner.
The actors and the audience was placed physically in separate rooms but joined together in a virtual chat room with a virtual set built for the purpose of the performance.
The purpose of the laboratory was to investigate how to engage the audience in a live XR performance. The workshop tested methods to get the audience to feel comfortable with the equipment and the situation and to register audience reactions to the performance and the storyline.