DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Bachelorprojekter musical (2021)

streaming
2. juli - 2. August 2021

Velkommen til de kunstneriske bachelorprojekter fra seks af dette års afgangsstuderende fra musicaluddannelsen på DDSKS Musicalakademi Fredericia.

De afgangsstuderende, som har valgt at dele materiale fra deres bachelorprojekter, er Alberte Hønnicke Kyst, Emilie Groth, Jacob Damsgaard Ditlev, Marie Mourier, Laura Wildt og Julian T. Kellerman. Projekterne blev vist og videodokumenteret i løbet af de studerendes sidste studieår. Optagelserne af Laura Wildt og Emilie Groths projekter kan opleves her på siden, og man kan få indblik i de øvrige projekter ved at kontakte de studerende. Læs beskrivelserne af hvert projekt nedenfor og se, hvordan du kan lære mere om dem.

Bachelorprojektet er et individuelt forløb, hvor den studerende udvikler et selvstændigt kunstnerisk projekt fra idé til færdigt udtryk. De studerende har haft frie hænder i forhold til valg af indhold, arbejdsmetode og format. Vi er meget stolte af det, de har lavet, og glæder vi os rigtig meget over at dele dem med jer.

Rigtig god fornøjelse.

drømmenes kvinde

af Emilie Groth

jeg skulle være blevet ryger

af Laura Wildt

Læs om projekterne nedenfor

Drømmenes kvinde

Bachelorforestilling af Emilie Groth

Skjul beskrivelse
Vis beskrivelse

DRØMMENES KVINDE

et one-woman show om ikke at leve op til forventningerne

"Jeg kan bare være mig selv. For vi har jo allesammen aftalt nu, at vi bare kan være os selv, ik? Og det vil jeg virkelig gerne. For jeg er træt af at skulle græde smukt og ha’ flot sex. Jeg er SÅ træt af at skulle leve op til dine, og mine og alles forventninger. Jeg skal ikke være drømmenes kvinde".

Men hvem er hun egentlig? Hende drømmenes kvinde... Hvordan ser hun ud? Hvad drømmer hun om? Og kan hun overhovedet være sig selv?

DRØMMENES KVINDE er en selvskrevet og selvproduceret forestilling, der handler om, at skulle finde sig selv i en verden, der insisterer på at vores værd bestemmes af hverandre. En verden der, hver dag, minder os om de kønsbaserede forventninger vi har til hinanden. Og stiller krav til hvordan man bør opføre sig som mand eller som kvinde. Fjerdebølgefeminismens voksende udbredelse i Danmark gør forårsrent, og tvinger os til at støve vores samfund af i krogene. Hvordan ser det ud med den ligestilling? Sørger vi for at inkludere mere intersektionalitet i feminismen? Hvorfor skal kvinder udskammes socialt, når de vælger at udtrykke sig seksuelt? Og kan man bruge fordele ved sit køn til at opnå større succes i livet?

Tankerne bag

Min bachelor-proces har handlet om at komme “ud af hovedet og ned i kroppen” gennem en fysiodramatisk, selvskabende praksis. I forløbet har jeg praktiseret flowbevægelse til musik, flowskriv, metoden ’audible exhale’, dagbogsskrivning og sangskrivning. Jeg har undersøgt hvilket materiale der opstår, når jeg føler mig fri for restriktioner og forventninger. Vil det kunst jeg selv skaber, hjælpe mig yderligere ned i min krop? Vil det hjælpe mig med at vælge den selvsikre tankegang, når jeg præsenterer det for andre? Kan det bruges som en måde at bibeholde kontakten til min krop, i mit fremtidige virke som kunster?

Jeg har taget udgangspunkt i mine egne oplevelser gennem genren autofiktion, men jeg ønsker samtidig at det skal virke som en inspirationskilde for andre. Med forståelse for at vi alle agerer og reagerer forskelligt, så lever vi i en sammenligningskultur - og det er i denne, at vi ofte finder svar om os selv. 

Det er vigtigt for mig at understrege at min forestilling ikke kan repræsentere den intersektionelle feminisme til fulde, da jeg udelukkende fortæller om mine oplevelser som hvid, heteroseksuel, cis-kønnet kvinde. Tanken er at forestillingen på sigt, kan udvikle sig til at være mere inkluderende og mangfoldig. 

Læs mere i forestillingsprogrammet

Rigtig god fornøjelse. 

Skuespiller og sanger

Emilie Groth

Tekst & Musik af

Emilie Groth

Vejleder og instruktør

Ulla Ankerstjerne

Foto

Emil Bech

Video

Simon Dyreby

Lyd & Lys

Mathias Hartmann 

KLIK HER for at se forestillingen

Jeg skulle være blevet ryger

Bachelorvisning af Laura Wildt

Skjul beskrivelse
Vis beskrivelse

En forestilling om moderskab og menneskelighed. 

Skuespiller

Laura Wildt 

Vejleder og instruktion

Hanne Hedelund 

Musikalsk partner

Gustav Schriver 

Sparring

Kimmie Liv Sennova 

Lys

Morten Kristensen

Fotograf og klipper

Simon Nørlev

KLIK HER for at se visningen

Performance lecture: Om at finde ...?

Bachelorvisning af Julian T Kellerman

Skjul beskrivelse
Vis beskrivelse

Hvad er en god skuespiller? Og hvordan bliver jeg en bedre skuespiller med alt det jeg er?
Kan jeg med en mere fysisk-dramatisk tilgang til skuespiltræning åbne en større forbindelse til min krop og følelser og derved opnå en større ”frihed” når jeg arbejder dramatisk?

Jeg ville gerne finde øvelser inden for forskellige ”skoler” af skuespillets verden. Disse øvelser prøvede jeg at gå på gulv med i løbet af mit projekt og lavede løbende video dagbøger over mine oplevelser. Jeg ville gerne finde en eller flere dramatekster som jeg kunne arbejde med sideløbende for at finde ud af om mit fysiske ordløse arbejde hjalp mig til at være mere åben og fri i mit tekst- og formidlingsarbejde. Jeg illustrerede min proces og hvad der har foregik inde i mig under projektet gennem en deviset performance-lecture der løbende er blevet skabt med udgangspunkt i min projektbeskrivelse men som senere udviklede sig til noget meget større.

Skuespiller, Tekst & Koreografi

Julian T Kellerman

Vejleder, Instruktør & Teknik

Morten Hembo

Fotograf

Simon Dyreby

En særlig tak til

Morten Hembo, Charlotte Munksø, Per Skriver, Lisbet Waagner, Rie Sørensen, Skuespillerakademiet, Den komiske Tragedie, DDSKS FREDERICIA m.fl.

Bachelorvisningen foregik internt 13. marts 2021. Hvis du vil vide mere om projektet, kontakt julian_kellerman@hotmail.com

Homo

Bachelorperformance af Jacob Damsgaard Ditlev

Skjul beskrivelse
Vis beskrivelse

Velkommen til Jacobs bachelorvisning, december 2020 

Jeg har lagt mærke til, at jeg har haft svært ved at bruge min seksualitet og femininitet i mit dramatiske arbejde. Jeg var bange for at være grænseoverskridende eller træde nogen over tæerne, hvis jeg lukkede op for min homoseksualitet i arbejdsrummet. Jeg var bange for at give slip og lege med de sider af mig selv, for hvad nu hvis min medspiller ikke havde lyst til det, eller hvis publikum syntes det var for meget. Hvor pokker kommer det fra? Hvorfor skal jeg være så høflig? Hvorfor kan jeg ikke give mig selv lov til at fylde lige så meget med mig og min seksualitet som alle andre? 

Jeg tror, jeg gennem min opvækst har vænnet mig til at gemme det væk og ikke snakke om det, fordi jeg var bange for, at der ikke var nogen, der kunne forstå mig. Jeg var bange for hvad andre tænkte. Jeg har indset, at jeg er nødt til at folde mig ud, være mig og dele min historie. Både for at forstå den bedre selv, og for at give andre muligheden for at forstå mig. 

“Why do you need to tell your story? 

- To understand it. To understand myself.” 

The Inheritance 

Det du nu skal se.... 

 … er en undersøgelse af hvad jeg får ud af at arbejde med dramatik med homoseksualitet som hovedtema, drag performance og nøgenhed. Det er et forsøg på at blive en modigere og mere fri og generøs skuespiller. 

 … er et forsøg på at skabe en performance der giver mig mulighed for at udforske sider af mig selv, jeg føler er grænseoverskridende, men som jeg samtidig kan mærke ville være meget givende for mig at arbejde med. Jeg forsøger også at skabe noget, der kan udvide publikums horisont og give stof til eftertanke. 

Jeg synes, det er enormt vigtigt at vise et nuanceret billede af forskellige homoseksuelle karakterer. Det hjælper mig til bedre at forstå den del af mig, og bidrager forhåbentlig til at publikum får et mere nuanceret billede af det at være menneske – homoseksuel eller ej. Jeg synes, det er spændende og vigtigt at udfordre kønsnormerne og grænserne mellem seksualitet. Det er også en undersøgelse af LGBT- og dragkulturen samt en personlig undersøgelse af mig og mit forhold til min seksualitet. 

Jeg er glad for, at du vil være vidne til min både personlige og faglige undersøgelse. God fornøjelse. 

Ide, koncept og skuespiller

Jacob Damsgaard Ditlev 

Medspiller

Kristoffer Eriknauer 

Vejleder

Ulla Ankerstjerne 

Make-up

Michael Skytte 

Indhold

  • Tekst om mig (skrevet af Jacob Damsgaard Ditlev) 
  • Scene fra “The Inheritance” (skrevet af Matthew Lopez, oversat af Jacob Damsgaard Ditlev) 
  • Scene fra “Tør aldrig tårer bort uden handsker” (skrevet af Jonas Gardell, oversat af Johanne Lykke Holm) 
  • Scene fra “The Inheritance” (skrevet af Matthew Lopez, oversat af Jacob Damsgaard Ditlev) 
  • Tekst om drag (skrevet af Jacob Damsgaard Ditlev) 
  • Scene fra “Engle i Amerika” (Skrevet af Tony Kushner, oversat af Jacob Kielland) 
  • “Heaven” (musik og tekst af Troye Sivan, oversat af Jacob Damsgaard Ditlev)
     

Stor tak til 

  • Michael Skytte for mange timers vejledning i drag’ens verden. 
  • Kristoffer Rahbek for hjælp til lydsiden mm. 
  • Thor Vestergaard for afvikling af lys og lyd og masser af sparring. 
  • Mathias Hartmann og Ole Andersen for videooptagelse. 
  • Martin Beuchert Simonsen for hjælp til videoredigering. 
  • Emilie Trolle for program. 
  • Ulla Ankerstjerne og Kristoffer Eriknauer for bare at gå med på alle mine skøre ideer og for at støtte og udfordre mig. 
  • Alle jer, der har spurgt interesseret ind til mit projekt, og ladet mig tale og vende og dreje og forme mit projekt sammen med jer. 


Bachelorprojektet blev vist internt i december 2020. Hvis du vil vide mere om projektet, så kontakt Jacob Damsgaard Ditlev
Tlf. 50744166
Mail. jacob_ditlev@hotmail.com

Skuespillerens musikalske nerve - et dramatisk slip

Bachelorvisning af Marie Mourier

 

Skjul beskrivelse
Vis beskrivelse

Mit projekt er en undersøgelse om hvordan musik kan hjælpe mig til at give slip i mit dramatiske arbejde. Give slip og tillade mig selv at undersøge hvad dramatikken kan, og ikke forcere eller producere noget som ikke er der. Ved hjælp af flowøvelser hvor jeg satte "lyde" på mine følelser, blev min krop bevidst om det fysiske slip jeg mærkede, når jeg tillod mig selv at give slip. Jeg udarbejdede en playliste med sange som påvirkede mig emotionelt. Ved hjælp af de sange, blev jeg kastet rundt i mine følelser, og i stedet for at gå rundt med dem for mig selv, blev jeg bevidst og forsøgte at sætte en lyd til hver følelse. På den måde fandt jeg frem til, hvor i min krop, den specifikke følelse hørte til. 

Derefter inddrog jeg et uddrag fra stykket "Personer, steder og ting", skrevet af Duncan Macmillan i mit "følelsesflow" som jeg kalder det. Ved hjælp af musikken som en 'emotional preparation', fandt jeg hurtigere vejen ind til det dramatiske, uden at producere eller forcere en følelse. 

I mit projekt brugte jeg også min krop som et redskab. I hjernen ligger det motoriske center og det censoriske center side om side, hvilket betyder at kroppen og vores sanser går hånd i hånd. 

Mit projekt endte ud i en dramatisk metode til tekstarbejde, som blev et rigtig godt redskab for mig og min proces. 

Hvis du vil vide mere om projektet, så skriv til Marie Mourier på mariemourier.pro@gmail.com

NÅR MASKEN SKRIVER TEKSTER OG SANGE

Bachelorvisning af Alberte Hønnicke Kyst

Skjul beskrivelse
Vis beskrivelse

HEJ jeg hedder Alberte Hønnicke Kyst. Jeg er netop blevet færdiguddannet på Den Danske Scenekunstskole, Musicalakademiet Fredericia.
December 2020 afleverede jeg min bachelorforestilling, og den vil jeg enorm gerne dele med jer.

I min Bachelor har jeg taget udgangspunkt i at skrive eget materiale ved brug af masker som værktøj. Hele ideen opstod løbende igennem min uddannelse, hvor min interesse for maskearbejde voksede sig større. Jeg har altid været interesseret i at skrive tekster og sange, og jeg begyndte at afprøve og finde nye metoder og redskaber til at skabe.

Jeg begyndte at undersøge hvordan jeg kunne bruge masker og maskefornemmelse i min skriveproces, såvel som i det dramatiske rum og endte med at blive så interesseret i arbejdet, at jeg valgte at det var det min bachelor skulle handle om.
Mere vil jeg ikke røbe for jer. Bacheloren består af 2 dele; En lille forestilling, hvor jeg afprøver forskellige masker på noget af det materiale der er blevet skabt løbende i min undersøgelse og til sidst en refleksionsdel, hvor jeg sætter ord på mine tanker bag arbejdet og hvad jeg har fået ud af det. Hvis du er interesseret, skal du blot sende en besked til kystalberte@gmail.com, så får du tilsendt et videolink.

Jeg håber I vil få noget ud af, at blive lukket ind i mit univers.

Skuespiller og sang/tekstforfatter

Alberte Hønnicke Kyst

Vejleder

Ulla Ankerstjerne

Ekstern vejleder

Finn Hesselager

Pianist

Jacob Trautner og Alberte Hønnicke Kyst

Lys og Lyd

Mathias Hartmann Niklasen

Bachelorvisningen blev vist internt i december 2020. Hvis du vil vide mere, så kontakt Alberte Hønnicke Kyst på kystalberte@gmail.com

Back to top