Kvalitetssikring
den danske scenekunstskoles Kvalitetssikringspolitik
Kvalitetssikringspolitikken er udgangspunktet for Den Danske Scenekunstskoles daglige arbejde med at sikre og udvikle uddannelsernes kvalitet. Kravene til kvalitetssikringen af uddannelserne gælder for alle campusser, uddannelser og uddannelsesniveauer på Den Danske Scenekunstskole.
Kvalitetssikringspolitikken er godkendt af Den Danske Scenekunstskoles ledelse. Politikken evalueres og revideres hvert andet år med inddragelse af skolerådet.
Politikken skal ses i sammenhæng med:
- Lovgrundlaget for Den Danske Scenekunstskole
- Rammestudieordningen og de uddannelsesspecifikke studieordninger
- Skolens strategi og rammeaftale med Kulturministeriet
- Skolens interne håndbøger, organisation og beslutningsprocesser
Kvalitetssikringspolitikken består af fem delpolitikker
Kvalitetssikring på Den Danske Scenekunstskole:
- Bidrager til åbenhed og transparens om beslutnings- og udviklingsprocesser og ligebehandling af ansatte og studerende.
- Bygger på sammenhængende og overskuelige i arbejdsgange
- Tager udgangspunkt i en fælles kvalitetskultur, der både bygger på formelle rammer og uformel dialog mellem skolens ledelse, administration, undervisere og studerende.
- Indebærer, at relevante interne og eksterne interessenter informerer ledelsen om væsentlige forhold vedrørende uddannelsernes kvalitet og relevans.
- Sikrer, at ledelsen på alle niveauer har tilstrækkelig information om uddannelserne til løbende at kunne identificere og løse problemer.
- Tager udgangspunkt i de mest opdaterede og relevante nøgletal.
- Fører til systematisk opfølgning på identificerede kvalitetsudfordringer.
Uddannelserne på Den Danske Scenekunstskole:
- Bygger på undervisernes faglige praksis og kunstneriske udviklingsvirksomhed (KUV).
- Indeholder en vekselvirkning mellem specialisering og tværfaglig og entreprenant tænkning, hvor de studerende både fordyber sig i et fagområde og indgår i tværfagligt samarbejde på tværs af uddannelserne og i samarbejde med eksterne partnere.
- Er beskrevet i studieordninger, der til enhver tid lever op til de gældende krav og opdateres efter behov, og som er underlagt formelle godkendelsesprocesser, der sikrer det faglige, organisatoriske, økonomiske og lovgivningsmæssige grundlag.
- Er beskrevet med formål og mål for læringsudbytte, der afspejler kvalifikationsrammen for de videregående kunstneriske uddannelser og en hensigtsmæssig vægtning mellem viden fra faglig praksis og KUV.
- Udvikles og evalueres med inddragelse af studienævn, skoleråd og aftagerpanel.
- Finder sted i et undervisningsmiljø, der er inspirerende og præget af trivsel, og som understøtter uddannelsernes mål for læringsudbytte.
Optag på Den Danske Scenekunstskole:
- Gennemføres på en måde, der sikrer, at de ansøgere, der er mest kvalificerede ift. bedømmelseskriterierne kommer ind på uddannelserne.
- Tilrettelægges ud fra et ønske om et mangfoldigt ansøgerfelt.
- Sker på baggrund af en konsistent og transparent proces i forhold til den offentligt tilgængelig information om uddannelserne, skolens tiltag for potentielle ansøgere, ansøgningsprocessen og optagelsesprøverne.
- Bygger på hensigtsmæssige ansøgningsprocesser, der er i overensstemmelse med forvaltningsloven og det øvrige regelgrundlag.
- Indebærer, at de studerende, der starter på uddannelserne, får en fyldestgørende introduktion til skolen, uddannelserne og deres rettigheder og pligter som studerende.
Undervisningen på Den Danske Scenekunstskole:
- Afspejler de faglige og praktiske rammer, der er er fastlagt i studieordningerne.
- Gennemføres på pædagogisk kvalificeret vis og med de undervisnings- og bedømmelsesformer, som er bedst egnede til det specifikke forløb.
- Forbedres løbende på baggrund af dialog og systematiske evalueringer.
- Beskrives på en måde, der sikrer studerende, undervisere, ledelse og administration et rettidigt og retvisende overblik over de konkrete undervisningsaktiviteter, der finder sted i et semester.
Bedømmelse på Den Danske Scenekunstskole:
- Understøtter den studerendes personlige og faglige udvikling mod uddannelsens mål for læringsudbytte.
- Sker på baggrund af en dialogbaseret og udviklingsorienteret tilgang til den studerendes læring.
- Sker systematisk og med udgangspunkt i fagelementernes læringsmål.
- Bygger på systematisk og løbende fraværsregistrering.
- Indebærer en konsistent og målrettet brug af eksterne censorer.
- Bygger på konsistente og transparente rammer og regler for bortvisning og klager.