DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand
Arcadia, Odeon
Odeons Kvarter 1, 4. sal
5000 Odense C
21. september 2021

Panel

  • Peder Dahlgaard – konstitueret rektor for Den Danske Scenekunstskole
  • Lars Refn: Satiretegner, tidligere formand for Danske satiretegnere
  • Christel Schaldemose (S) EP medlem
  • Karen Melchior (R) EP medlem

Moderator

Mette Frobenius

Censur i kunsten

Den ungarske teater- og filmskole skal fremover styrke de studerende i at fremme såkaldte nationale værdier i landets film- og teaterproduktion, og i Danmark skal DR lægge særlig vægt på at formidle den kristne kulturarv. På Nationalmuseet i Polen nedtog lederen på kulturministerens opfordring et video-værk fra 1973 – af en kvinde, der spiser en banan – med argumentet om ikke at irritere følsomme unge mennesker, og i Tyskland blev satiriker Jan Böhmermann dømt efter fremsigelsen af et smædedigt om den tyrkiske præsident Erdogan på tysk tv.

Politiske dagsordner, moralske motiver og trusler på livet bliver hverdag for kunstnere i Europa. Men skal kunsten reguleres moralsk? Skal den fremme nationens politiske og strategiske interesser? Skal skuespillere vælges efter seksuel overbevisning, køn og hudfarve? Skal de historiske værker redigeres eller skrottes, fordi de repræsenterer en anden tids menneskesyn?

Ytringsfriheden er slået fast i den europæiske menneskerettighedserklærings Artikel 10, og normalt ses den som en af vore fundamentale frihedsrettigheder. Men er den kunstneriske frihed under pres?

Det vil vi debattere, og vi gør det i to afdelinger:  

Den samfundsmæssige

  • Kan vi efterhånden skrive, tegne, sige det, vi mener, eller tør vi ikke?
  • Hvem har ret til at spille hvem? Hvem må oversætte hvilke tekster? Hvilke værker er politisk ukorrekte set med 2021-briller, hvilke ord eller betegnelser kan vi bruge eller ikke bruge?
  • Har kunsten spillet fallit, hvis den bøjer sig for politiske, kulturelle og sociale luner, eller bliver den bare opbyggelig?

Den politisk regulerede

  • Politikere ”kræver” indhold - og politikere udskammer eller forbyder indhold. Er det i orden?

 

tid & sted

Tirsdag den 21. september klokken 18:00-20:00

Arcadia
Den Danske Scenekunstskole
Odeons Kvarter 1, 4. sal
5000 Odense 

Back to top