Tredjeårsstuderende fra dramatisk skrivekunst dramatiserer to af Selma Lagerlöfs bedste fortællinger samlet i én forestilling, der borer frydefuldt og gysende i den menneskelige psyke.
To af Selma Lagerlöfs bedste fortællinger samlet i én forestilling, der borer frydefuldt og gysende i den menneskelige psyke.
Svenske Selma Lagerlöf (1858-1940) er en af verdenslitteraturens sværvægtere, og hun modtog som den første kvinde Nobelprisen i litteratur i 1909. Fra hendes alsidige og menneskekloge værk sætter vi nu to spændende fortællinger med meget forskellige stemninger på scenen: Dunungen og Køresvenden.
Lagerlöf er to enaktere samlet i én forestilling, sådan som Aarhus Teater med stor succes og for fulde huse tidligere har dramatiseret litterære værker af Stefan Zweig, Tove Ditlevsen, Herman Bang og Knut Hamsun.
De to fortællinger er bearbejdet af to skinnende nye dramatikertalenter – Dunungen af Mia Juhl og Køresvenden af Elias Sadaq – begge fra dramatisk skrivekunst på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus. Forestillingen er iscenesat af Carolin Oredsson og har scenografi af Josefine Thornberg-Thorsøe, Aarhus Teaters to nye huskunstnere, og på scenen kan du blandt andet opleve Emil Busk Jensen og Mette Døssing i sammenspil med Aarhus Teaters nye ensemblespiller Clara Sophia Phillipson og gæst William Jacobsen Halken.
Lagerlöf starter ud med en bearbejdning af Dunungen fra 1894. Det er en erotisk sitrende kærlighedshistorie om den søde og generte bagerdatter Anne-Marie, kaldet Dunungen, som er forlovet med borgmesterens søn Maurits. Sammen besøger de hans rige og temperamentsfulde onkel Teodor. Maurits beder Anne-Marie gøre et godt indtryk, for han har en hemmelig plan om at flå sin onkel for penge og få adgang til hans arv. Manøvren fejler dog, da onklen og Dunungen fatter særlig interesse for hinanden, og snart blusser et forførisk trekantsdrama op.
Dramatiseret af Mia Juhl
2. del af Lagerlöf forestillingen fortæller Køresvenden fra 1912 er en hårrejsende gyserhistorie på grænsen mellem liv og død. Frelsersøsteren Edit ligger for døden smittet med tuberkulose. Men hun vil ikke herfra, før hun har talt med den ondskabsfulde drukkenbolt David Holm, som hun har sat sig for at frelse. Under et drikkegilde på kirkegården nytårsnat dør David og bliver samlet op af Køresvenden i hans knirkende dødskærre. Og han må nu rejse rundt og se de mennesker i øjnene, der elsker ham, og som han har skadet mest i sit liv – heriblandt Edit og hans kuede kone Fru Holm.
Dramatiseret af Elias Sadaq