DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand
Aarhus Teater
Teatergaden
8000 Aarhus C
12. november - 4. december 2021

Oplev to nye dramatikertalenter i et gnistrende møde med Tove Ditlevsen, når Aarhus ­Teater sætter to af hendes stærke værker på scenen i én og samme forestilling

I disse år oplever vi en sand Tove Ditlevsen-revival, ikke bare herhjemme, men også i udlandet. Tidligere på året udkom tre af hendes bøger i England og USA, og The New York Times kaldte hende ”et skræmmende stort talent”. Hun er en af vores mest markante litterære stemmer med en ufattelig indlevelsesevne og solidaritet med de såkaldt brændte børn og deres klemte liv. Hendes bøger har rod i 1940’ernes arbejderklasse i de barske københavnske brokvarterer, men hendes erfaringer er tidløse. Nu omskaber to dramatikertalenter fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus to af Tove Ditlevsens hårde og stærke romaner til vital scenekunst.

Regina Rex dramatiserer Ditlevsens debutroman, Man gjorde et barn fortræd (1941), der handler om den 19-årige Kirsten. Hun virker umiddelbart hæmmet og introvert, men inden i hende findes en uoverskuelig vrede. Hun søger tilbage i sin barndoms erindringer og må erkende, at hun var et barn, man gjorde smerteligt fortræd.

Ingeborg Thomsen dramatiserer For barnets skyld (1946). Her møder du den 12-årige Birgit, skilsmissebarn og trængt af forældrenes ego­istiske handlinger, der med forslået sort humor kaldes ’til barnets bedste’.

De to dramatiseringer bliver to enaktere samlet under titlen Man vokser op. På scenen får du blandt andet Aarhus Teaters Emil Prenter og Lasse Steen sammen med Luise Skov og Amanda Friis Jürgensen. Den fremadstormende instruktør Sigrid Johannesen iscenesætter, og Aarhus Teaters Reumert-vindende husscenograf David Gehrt udformer scenografien.

Produceret efter aftale med Teaterforlaget Songbird AS og Gyldendal Group Agency

Samarbejdspartnere
MAN GJORDE ET BARN FORTRÆD af Tove Ditlevsen
DRAMATISERET AF Regina Rex
FOR BARNETS SKYLD af Tove Ditlevsen
DRAMATISERET AF Ingeborg Thomsen
Iscenesættelse
Sigrid Johannesen
Scenografi & kostumedesign
David Gehrt
Medvirkende
Lasse Steen, Emil Prenter, Luise Skov, Amanda Friis Jürgensen* *STUDERENDE FRA DDSKS, SKUESPIL, AARHUS
Back to top