DDSKS uses cookies

We use cookies to integrate with our video provider and for anonymized website traffic statistics.
Cookies are small text files stored on your device, which let's a vendor know not who you are, but that your visit across different pages in the website is from the same browser on that device, and hence probably from the same visitor.

If you at some point logged in or identified yourself on our site or at one of the third party services below, your personal data may have been associated with some of these cookies.

You may opt out of all non strictly necessary cookies.

Read moreRead less

Statistics cookies are used to create anonymous statistics of visitors interaction with the website.
Social media cookies allows us to integrate with well known social media platforms with the purpose of a mixture of marketing, statistics and social interactions on the third party platform.
Neccesary to display Vimeo videos
Neccesary to display YouTube videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

REFLEKSION SOM VÆRKTØJ I DEN SKABENDE PROCES

REFLEKSION SOM VÆRKTØJ I DEN SKABENDE PROCES

Undervisere JANICKE BRANTH og SUSANNE HJELM PEDERSEN fokuserer i deres pædagogiske udviklingsvirksomhedsprojekt (PUV) på at inkludere en teater- og kunstreflektorisk dimension i de studerendes soloprojekter og derved kvalificere de studerende som procesorienterede og reflekterende kunstnere. Projektperioden løber over to år fra maj 2016 – juni 2018.

om puv-projektet

Gennem løbende refleksion og bevidstgørelse om egen poetik og dens relation til den æstetiske såvel som sociale omverden styrker Janicke Brath og Susanne Hjelm Pedersen de studerendes evne til at træffe kvalificerede, selvstændige, kunstneriske valg i det praktiske arbejde.

Projektet knytter sig specifikt til de studerendes solo-projekter på tredje år ved DDSKS Odense.

Projektets har tre eksplicitte mål:

  • At træne de studerendes evne til aktivt at reflektere over og formidle tanker om egen proces samt udvikle deres praksis gennem større kobling af viden og redskaber fra deres teoretiske og praktiske undervisning.
  • At udvikle undervisningen ved at integrere den teoretiske undervisnings område mere aktivt i den praktiske del af uddannelsen og omvendt, således at både den teoretiske og praktiske undervisning kan få et bredere refleksionsfelt og en bedre indbyrdes synergi.
  • At skabe indsigt i, hvordan bacheloruddannelsens soloprojekt kan kvalificeres som afgangsprojekt for de studerende på deres tredje uddannelsesår på DDSKS.

Projektdeltagere

JANICKE BRANTH
Dramaturg, cand.phil. i dansk fra Københavns Universitet, tidl. chefdramaturg på Aarhus Teater fra 1979-98 og tidl. rektor for Dramatikeruddannelsen fra 1998-2010. Siden 2010 har Janicke været underviser i teaterteori på Skuespillerskolen i Odense (nu DDSKS Odense) og undervist på uddannelsen i dramatisk skrivekunst på DDSKS. Janicke er desuden medlem af redaktionen af tidsskriftet Peripeti (som udgives af Aarhus Universitets afdeling for dramaturgi og teatervidenskab på København Universitet). Her bidrager Janicke dels med artikler, dels ved at være redaktør af Peripetis sektion for teateranmeldelser.

SUSANNE HJELM PEDERSEN
Cand.mag. i dramaturgi fra Aarhus Universitet og University of Toronto. Susanne arbejder som underviser og udvikler på DDSKS samt som ekstern lektor på afdelingen for dramaturgi på Aarhus Universitet. Sideløbende arbejder Susanne blandt andet som freelance-dramaturg for teatre, dramatikere og andre scenekunstaktører.

aktiviteter

Fremlæggelse den 24. november 2017 Odense - læs mere
Fremlæggelse den 17. januar 2018 København - læs mere

Video: Refleksion som værktøj i den skabende proces

Del 1: Projektets afsæt

Del 2: At opbygge en processtruktur 

Del 3: Udfordringer i PUV-projektet

Del 4: Opdagelser i PUV-projektet

Back to top