om projektet
SUNDAY er en intim musical-teater-montage over eksistentielle spørgsmål, udfordringer og undersøgelser, der for os følger med på samme tid at være menneske og at være kunstner. Arbejdet er inspireret af Stephen Sondheim og James Lapines musical “Sunday In The Park With George” fra 1984.
“Et gruppemøde for kunstnere.
Mennesker. Muligheder.
Jeg fodrer mit hoved til min mave.
Alt du gør. Lad det komme fra dig.”
Med afsæt i os selv har vi undersøgt, hvordan det er muligt at fortolke og ny-fortolke allerede eksisterende “musical materiale” - at kropsliggøre det, konceptualisere det - og kanalisere det ud igennem et personligt udtryk og et fælles koncept. Vi har fokuseret på at give materialet troværdighed og autenticitet, og har arbejdet kollaborativt i en ramme, der har søgt at forene den skabende og den udøvende kunstner.
Hvordan gør vi materialet aktuelt og relevant for os? Hvad sker der, når vi begynder at “flytte” materialet fra dets oprindelige afsæt? Hvornår bliver det til noget helt nyt? Har vi overhovedet lyst til at flytte på det? Hvordan skaber vi et udtryk der kommer fra os, og hjælper os med at forstå materialet på BÅDE et følelsesmæssigt og intellektuelt plan? Findes der en måde at løsne på de traditionelle dogmer, der eksisterer i måden der arbejdes med “musical” på? Og hvordan kan vi arbejde med noget materiale, fortolke og flytte det på en måde, der respekterer værket og dets oprindelige skaber? Hvordan tager vi ejerskab over materialet, gør det til vores, og giver en “ny” fortolkning liv?
Det overordnede formål, har været at undersøge mulighederne, der opstår, ved at skabe et arbejdsrum hvor de udøvende kunstnere er medskabere af et koncept, en ny fortolkning af et værk, der skal søge at give materialet nyt liv og relevans. Vi har lavet en collage - en montage - af vores undersøgelser og fortolkninger, som giver et indblik i både processen og det nye materiale. Vi har dokumenteret hele processen og delt alt materialet løbende på Instagram på @musical_laboratoriet.
“Projektet eksemplificerer min rejse på Kandidaten i Scenekunst, og giver et gennemgående indblik i min “Artistic Research” - der har affødt rammen MUSICAL LABORATORIET - de arbejdsmetoder, jeg prioriterer at facilitere, og det der gennemborer den del af min passion for “musical teater”, der også er forbundet med min største kritik; behovet og nødvendigheden for fornyelse!”
- Mikal Korsgaard Larsen