DDSKS uses cookies

We use cookies to integrate with our video provider and for anonymized website traffic statistics.
Cookies are small text files stored on your device, which let's a vendor know not who you are, but that your visit across different pages in the website is from the same browser on that device, and hence probably from the same visitor.

If you at some point logged in or identified yourself on our site or at one of the third party services below, your personal data may have been associated with some of these cookies.

You may opt out of all non strictly necessary cookies.

Read moreRead less

Statistics cookies are used to create anonymous statistics of visitors interaction with the website.
Social media cookies allows us to integrate with well known social media platforms with the purpose of a mixture of marketing, statistics and social interactions on the third party platform.
Neccesary to display Vimeo videos
Neccesary to display YouTube videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states
Location
København
Position
Underviser (professor)
Phone
+45 2425 2808

baggrund

Inger Eilersen er professor med speciale i Artistic Response.

Ingers undervisningsområder er fokuseret omkring research metoder, tekstanalyse, facilitering af kunstneriske processer, respons og feedback teknikker samt artistic response - et undervisningsforløb hun har udviklet gennem de seneste år.

Kunstnerisk udviklingsarbejde (KUA) er for alle skolens studerende og er et fagområde, Inger Eilersen har udviklet sideløbende med udviklingen af KUV (kunstnerisk udviklingsvirksomhed). KUA vil danne grundlaget for formuleringen af den kommende bachelor opgave. Her er det den forberedende undervisning, der sætter den studerende i stand til selvstændigt at gå til en opgave: Udvikle og formulere et projekt og beskrive det. Definere arbejdsmetoder, sætte det i kontekst, dokumentere på innovative måder, reflektere undersøgelsen og præsentere det på kunstneriske måder, f.eks. ved at tænke deres refleksionsfremlæggelse, som et værk i sig selv.

Ved siden af undervisningen på DDSKS har Inger siden 2009 undervist på RMC i performativitet, bevidstgørelse af det narrative lag i det musiske udtryk og kommunikation med publikum.

uddannelse

Inger er selv uddannet fra Statens Teaterskole 1989 på instruktøruddannelsen. Desuden har hun i 2011-2013 deltaget i diplomuddannelsen i ledelse (kunst og kultur) i 10 moduler på Scenekunstens Udviklingscenter. Hertil har hun deltaget i forskellige kurser i ledelse, blandt andet: Teori U, Forandringsbaseret ledelse i 5 moduler, Unfolding Fields 2011og 2005 - Lederudvikling, Mercuri Urval. Inger er p.t i gang med et pædagogikum.

Bestyrelsesarbejde

Inger har bestredet flere bestyrelsesposter:
2011-2014 Aarhus Teater, bestyrelsesmedlem
2010-2014, Ecoles des Ecoles , sammenslutning af europæiske teaterskoler, advisoryboardmember
2003-2008 Plan B, bestyrelsesmedlem
1989-1992 Foreningen af danske sceneinstruktører, bestyrelsesmedlem

Bedømmelsesarbejde (sagkyndig, censor, assesment)

  • Komite for professor udnævnelse til regiuddannelsen, Khio Norge, 2009
  • Censor for regimasterstuderende, 2010 Khio
  • Medlem af bedømmelseskomité for stipendiat ved det norske program for kunstnerisk udviklingsarbejde 2017

viden fra faglig praksis

Inger har gennem sin karriere lavet mere end 50 iscenesættelser på de danske scener, alt fra opera til radiospil, klassiske stykker over ny skrevet dansk og udenlandsk dramatik og dokumentar teater – fra små scener til de store teatre. 

Efter endt uddannelse arbejdede hun som freelance i 10 år og var i perioden 1998-2001 leder af Jomfru Ane Teatret.

I de seneste år har Inger blandt andet instrueret:

Jeanne D’arc 

Af Anouilh
Odense Teater 2013

1984

Af George Orwell
Betty Nansen 2014

En dramatiseret udgave af Orwells berømte roman, der handler om et overvågningssamfund, sådan som han forestillede sig det i 1949, året før han døde. Og på et tidspunkt, hvor sovjetkommunismen tårnede sig op som en trussel i al verden.

Godt Vi Har Allan

Af Peder Frederik Jensen
Dramatisk debut 2016
Teater V 2016

“Godt vi har Allan” er en beretning fra det gentrificerede Vesterbro, hvor man stadig fjerner sprøjter i opgangene til de dyre lejligheder. Den sociale fernis er tynd, vejen fra top til bund er kort og alle er, bogstaveligt talt, på skideren.

C:NTACT-projekter

”Ik´ for børn”

Skilsmissefortællinger. Voksne skilsmissebørns egne historier om erindringer og konsekvenser af skilsmissen 2015.

Hooyo!

En fortælling om etniske kvinder og deres børn.

kunstnerisk udviklingsvirksomhed

Fra 2012-2016 har Inger været ansvarlig for kunstnerisk udviklingsvirksomhed på Den Danske Scenekunstskole - herunder udvikling af strategi på området og international netværksdannelse. Inger har udviklet forståelsen for KUV og medvirket til gennemførelsen ca. 20 KUV-projekter - herunder tre større internationale projekter finansieret af Kulturministeriets KUV-udvalg.

Back to top