Scenekunstnerisk produktion
scenekunstnerisk produktion
NB. Der er trådt en ny studieordning for scenekunstnerisk produktion i kraft 1. august 2023. Teksten på denne side er derfor pt. under revision (september 2023)
Det kræver stort overblik, masser af forberedelse, research og koordinering af stable en forestilling på benene. På de to linjer på uddannelsen i scenekunstnerisk produktion arbejder du med alt det, der skal til, for at enderne når sammen, og det hele går op i en højere enhed i udviklingen, produktionen og afviklingen af forestillingen. Uddannelsen kræver, at du har blik for at skabe det gode samarbejde, at du er nysgerrig kunstnerisk og teknisk, at du har gode idéer og tør gå forrest og tage initiativ.
Der er to linjer på scenekunstnerisk produktion. Er du vild med at formgive, bygge og arbejde med materialer, skal du vælge linjen realisering, hvor du arbejder med scene- og rekvisitkonstruktion. Har du stort overblik, og har du lyst til at planlægge, organisere, koordinere og afvikle forskellige projekt- og produktionsformater i tæt samarbejde med de andre fagligheder på produktionen, er det linjen i ledelse, du skal vælge. En række elementer er fælles for alle studerende på de to linjer, mens andre giver mulighed for individuel eller faglig specialisering på linjeniveau.
I løbet af de tre år uddannelsen varer, får du både metodisk og teoretisk viden og praktiske færdigheder, der gør dig i stand til at realisere scenekunstneriske visioner og håndtere komplekse processer i arbejdet med projekter og forestillinger. Desuden får du skærpet din selvstændighed og evne til at igangsætte og gennemføre scenekunstneriske projekter i forskellige formater.
beskæftigelse
På linjen i ledelse bliver du klædt på til at fungere som forestillingsleder og produktionsleder, mens du på linjen i realisering får de værktøjer, der skal til for at kunne arbejde som rekvisitør og scenemester. Der er generelt rigtigt gode beskæftigelsesmuligheder og meget lav ledighed for bachelorer i scenekunstnerisk produktion.
Ca. 15 % af dimittenderne er fastansatte. Resten arbejder freelance eller har egen virksomhed. Ca. 30 % af dimittenderne har været ansat uden for Danmark.
(Kilde: DDSKS dimittendundersøgelse 2016)
I løbet af de tre år, uddannelsen varer, oparbejder den studerende viden, færdigheder og kompetencer inden for de områder, uddannelsen dækker. En færdiguddannet bachelor i scenekunstnerisk produktion
- mestrer generelle produktionsmæssige og tekniske færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for det scenekunstneriske produktionsfelt.
- kan anvende relevante kunstneriske og videnskabelige metoder, redskaber og udtryksformer, der knytter sig til fagområdet. For linjen realisering gælder det særligt tekniske og håndværks-mæssige færdigheder, der er knyttet til manifestationen af en visuel vision. For linjen ledelse gælder det særligt metoder knyttet til scenekunstens varierede arbejdsprocesser og udvikling af egen ledelsespraksis.
- kan vurdere praktiske og teoretiske udfordringer og problemstillinger samt begrunde og vælge relevante realiseringsudtryk og tekniske løsningsmodeller for realiseringslinjen, og relevante procesdesigns, projektstyringsmodeller og ledelsestilgange for ledelseslinjen.
- kan formidle faglige problemstillinger i mundtlig, skriftlig og visuel form med bevidsthed om formål, målgruppe og sammenhæng.
- har kunstnerisk baseret viden om praksis og metoder inden for det scenekunstneriske produktionsfelt samt videnskabelig baseret viden inden for relevante dele af fagområdet, fx ledelse og kommunikation.
- kan forstå og reflektere over praksis og metoder, der knytter sig til det scenekunstneriske produktionsområde, samt relevant videnskabelig teori, og kan bruge denne viden til at analysere og vurdere problemstillinger i forskellige scenekunstneriske sammenhænge.
- har viden om og erfaring med forskellige typer af samarbejde i kollektive, kunstneriske processer.
- kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede udfordringer i arbejdssammenhænge.
- kan indgå selvstændigt i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang og påtage sig ansvaret for at tilrettelægge, projektere og gennemføre hensigtsmæssige processer med henblik på at nå frem til fælles mål.
- kan agere entreprenant i relation til omverdenen med sigte på at udvide sine professionelle muligheder.
- kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.