DDSKS bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

A body mind (embodied) approach to narrowing the gap between actor and character

Skuespilleren, krop og karakterarbejde

(Embodiment and the actor’s work on character)

Et Mini KUV-projekt af Tine Damborg

Hvordan kan jeg som underviser i bevægelse/‘Movement Coach’ bruge kroppens fysiske form som katalysator i skuespillerens arbejde med karakter? (OG hvordan kan jeg lukke mellemrummet imellem træning, prøver og forestilling?)

Hvad indeholdt undersøgelsen…

Når kroppen “tager” eller “sættes i” en bestemt form, ses den tydeligt udefra, men også indadtil i personen selv opstår der en respons på denne form, som bl.a. kommer til udtryk i form af sansninger, tanker og følelser. Men hvordan kan skuespilleren blive ved med at omsætte disse mærkbare sansninger igennem arbejdet med karakteren fra prøve til forestilling?

Dette er en ‘embodied,’ kropslig og erfaringsbaseret undersøgelse, der ligger i feltet mellem fænomenologi, fysiologi/viden om nervesystemet og pædagogik og tager udgangspunkt i, hvordan kroppens fysiske form med afsæt i yoga’ens næsten arketypiske stillinger kan bruges både som anker og som katalysator i et fysisk, "bottom-up" arbejde med karakteren.

I yogaens stillinger/asanas bruger og kombinerer vi vores opfattelsesmæssige evner som f.eks. "proprioception" (led-sansen eller det at vide, hvor kroppens "lemmer" er placeret uden at vi behøver at kigge), "interoception" (det at vi kan sanse indadtil og mærke signaler, der f.eks. kommer fra maven i form af sult) og "exteroception" (vores fem ydre sanser: det at vi kan se, lytte osv.) som samlet set giver os en "fornemmelse" af formen og af at den er mere end "bare" en statisk stilling i rummet.

I denne undersøgelse stoppede vi imidlertid ikke ved de traditionelle yogastillinger, selvom den startede der. Så fra at "embodie" yogastillinger under grundtræningen med alle årgange på bacheloruddannelsen i skuespil i Odense gik vi i undersøgelsen også den anden vej.

Med andetåret’s arbejde omkring "expressionistic acting"/Howard Barker tekster, sammen med Jonathan Paul Cook, gik vi her “baglæns” ved i stedet her at finde stillinger, der passede til aspekter af karakterens liv. F.eks. hvordan er karakterens unikke måde at sige "ja"’ eller "nej" på ud af de mange måder, der er at sige "ja"’ eller "nej" på? Hvordan kropsliggør karakteren koncepter som passion, stolthed, undertrykkelse, hævn, tab, retfærdighed, og fysiske handliger som det at give og tage?

Undervejs stillede vi spørgsmål som:

  • Hvornår og hvordan giver formen el bevægelsen mest mening?
  • Hvilke sansninger, følelser, tanker mærker man, og hvilken ‘information’ er der at hente om karakteren?
  • Hvor meget muskulær spænding er der brug for?
  • Hvor højt er energi niveauet?
  • Hvordan bruger man sin opmærksomhed i formen? Ligger den udenfor eller inde på en selv? Er den fokuseret eller delt?
  • Hvordan kan jeg som spiller bevidst bruge min kropslighed (krop og sansning)? Og hvordan holder jeg det ‘i live’ når presset øges som det gør under forestillinger?
Download hele præsentationen (PDF)
Back to top